سه سازمان حقوق بشری سفر مقامات اروپایی به ایران را محکوم کردند

reza amri

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و کانون مدافعان حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر، دو نهاد ایرانی عضو این فدراسیون، در بیانیه‌ای شتاب مقامات اروپایی برای دیدار از ایران و نادیده گرفتن وضعیت حقوق بشر در این کشور را محکوم کردند.

عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، در این‌باره گفت: «ما معتقدیم راه آینده از گفت‌وگو می‌گذرد، اما دولت‌ها نمی‌توانند این واقعیت را نادیده بگیرند که ایران مقام دوم جهان را در میان کشورهای اعدام‌کننده دارد و هم‌اکنون قصد دارد محکومان نوجوان را اعدام کند.»

در پی توافق هسته‌ای ایران و کشورهای قدرتمند، در هفته‌های اخیر زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به ایران سفر کردند اما هیچ یک در گفت‌وگوهای خود با مقامات ایرانی از وضعیت حقوق بشر در این کشور سخنی نگفتند.

این در حالی است که بیانیه این سه سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید اجرای مجازات اعدام در ایران در چند سال گذشته رو به افزایش بوده است و در صورت ادامه اعدام‌ها با سرعت کنونی، سال ۲۰۱۵ پس از سال ۱۹۸۹ از لحاظ شمار اعدام ها رکورد به جا خواهد گذاشت.

بر اساس این بیانیه، دولتمردان ایران از یکم ژانویه تا ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۵ (۱۱ دی ۱۳۹۳ ـ ۲۴ تیر ۱۳۹۴) انجام ۲۴۶ اعدام را تأیید کرده‌اند و منابع معتبر از انجام ۴۴۸ اعدام دیگر خبر داده‌اند.

بیانیه سه سازمان مدافع حقوق بشر این روند را «بسیار نگران‌کننده» خوانده‌ و گفته‌ است: «گمان می‌رود چند هزار تن دیگر، به اتهام‌هایی از قتل تا مواد مخدر و کفرگویی، اکنون در ایران محکوم به اعدام هستند.»

همچنین ایران در میان چند کشور اعدام‌کننده محکومان نوجوان در جهان مقام اول را داراست. دست‌کم ۱۶۰ نوجوان محکوم به اعدام در ایران در زمان ارتکاب جرم اتهامی کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند.

عبدالکریم لاهیجی در این‌باره گفت: «با وجود این‌که اعدام محکومان نوجوان در حقوق بین‌المللی ممنوع است، ایران همزمان با بهبود روابط با غرب به این اعدام‌ها ادامه می‌دهد.»

لاهیجی افزود: «جامعه بین‌المللی، از جمله اتحادیه اروپا، مسئولیت دارند حقوق بشر را در مرکز روابط‌شان با ایران قرار دهند و بر توقف فوری این موارد نقض حقوق بشر اصرار بورزند.»

بیانیه با اشاره به اعدام جواد صابری در فروردین‌ماه امسال که به‌هنگام ارتکاب جرم قتل ۱۷ سال سن داشت و به بیماری روانی دچار بود، به محکومیت متهمان دیگری از این‌گونه، همچون سالار شادی‌زادی و سامان نسیم نیز پرداخته است.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران با تأکید از دولت ایران خواسته‌اند تا اعدام تمام محکومان نوجوان را فوری متوقف کند و به‌عنوان نخستین گام در راه لغو کامل مجازات اعدام، دست از اجرای این مجازات در مورد نوجوانان بردارد.