معین محمدی، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

معین محمدی، شهروند بهایی ساکن یزد، عصر روز چهارشنبه با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد. وی در دیماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی و در مسیر محل کار خود بازداشت و نهایتا در دادگاه انقلاب یزد به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر روز چهارشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۸، معین محمدی، شهروند بهایی ساکن یزد با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

معین محمدی، شهروند بهایی ساکن یزد پیشتر توسط دادگاه انقلاب یزد به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

این شهروند بهایی در تاریخ ۱۹ دی‌ماه سال ‘گذشته توسط نیروهای امنیتی در یزد بازداشت شده بود.

خانواده آقای محمدی زمانی که متوجه شدند وی به محل کارش نرسیده است پیگیر موضوع شده و پس از چند ساعت متوجه بازداشت او شده بودند.

گفتنی است پیش از بازداشت وی نیروهای امنیتی به منزل او رفته و علاوه بر تفتیش منزل ایشان منزل پدر آقای محمدی را نیز تفتیش کردند؛ در صورتی که حکم بازرسی منزل مربوط به منزل خود معین محمدی بوده است. مامورین پس از تفتیش کامل منازل، موبایل‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تعدادی از کتب و وسایل شخصی را نیر با خود برده بودند.

گفته می‌شود این شهروند بهایی در ارتباط با مسائل محیط زیستی فعالیت می‌کرده با این حال از دلایل بازداشت و اتهامات وی تا لحظه تنظیم گزارش اطلاع دقیقی به دست نیامده است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده اس