اعتصاب غذای امیر مهدی طبسی، در زندان اوین

امیر مهدی طبسی، زندانی محبوس در زندان اوین از روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی از بیماری افسردگی رنج می برد و  پزشکی قانونی گواهی عدم تحمل حبس وی را صادر کرده است، با این حال با کارشکنی دادیار ناظر بر زندان و دادستانی تاکنون با درخواست عدم تحمل حبس و مرخصی استعلاجی وی موافقت نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیر مهدی طبسی، زندانی محبوس در اندرزگاه ۸ زندان اوین از صبح روز چهارشنبه ۷ فروردین ماه ۱۳۹۸ دست به اعتصاب غذا زده است.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “امیر مهدی طبسی در اعتراض به کارشکنی‌های دادیار ناظر بر زندان و دادستان مبنی بر عدم پذیرش گواهی پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل حبس وی و مخالفت با مرخصی استعلاجی سه ماهه خود دست به اعتصاب غذا زده است. پزشکی قانونی این گواهی را جهت مداوای بیماری افسردگی شدید آقای طبسی صادر کرده است”.

امیر مهدی طبسی در تاریخ ۸ شهریور ۹۰ به همراه همسر سابقش معصومه (مینو) قاسم زاده ملک شاه به ادعای خود «به سفارت کشور اسرائیل در کشور ترکیه برای اخذ پناهندگی» مراجعه کرده بودند، ولی درخواست آنها توسط مسئولین سفارت رد شده و در تاریخ ۱۲ شهریور همان سال به ایران برگشته بودند. آنها در تاریخ ۲۰ شهریورماه همان سال در منزل شخصی خود واقع در بلوار ابوذر خیابان وحدت تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دستگیر شدند. این زوج نهایتا در سال ۹۰ پس از ۲۹ روز بازداشت در سلول انفرادی وزارت اطلاعات با تودیع وثیقه یکصد میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت از زندان آزاد شده بودند.

امیر مهدی طبسی و معصومه قاسم‌زاده ملک‌شاه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی بدون اخذ دفاعیه به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم نهایتا در آبان‌ماه ۹۶ در دادگاه تجدیدنظر تایید شد و پس از آن جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

لازم به ذکر است که آقای طبسی پیشتر نیز در دیماه ۱۳۹۶ در اعتراض به روند حقوقی پرونده‌اش دست به اعتصاب غذا زد و در یازدهمین روز اعتصاب غذای خود به درمانگاه امیر آباد منتقل و پس از پایان اعتصاب غذا به سالن ۱۲ زندان اوین بازگردانده شده بود.