معوقات مزدی و بیمه ای کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

کارگران شاغل در مجتمع نیشکر هفت تپه از پرداخت نشدن حقوق اسفند ماه و عیدی بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از همکاران خود خبر دادند و گفتند که به غیر از دستمزد و عیدی، حق بیمه آنان نیز از دی ماه سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه گفته‌اند که به جز تعویق حقوق اسفند و بخشی از عیدی، حق بیمه آنان از دی ماه پارسال پرداخت نشده است.

بر اساس گزارش این منابع خبری، تمدید نشدن دفترچه‌های درمانی کارگران باعث شده کارگران برای درمان بیماری خود و سایر اعضای تحت تکفل هزینه‌های آزاد و سنگینی  را متحمل شوند.

به گفته این کارگران؛ در حالی مطالبات مربوط به اسفند و بخشی از عیدی خود را از کارفرما دریافت نکرده‌ایم که طبق برنامه ریزی‌های انجام  شده از سوی کارفرما قرار بود همه مطالبات مزدی و عیدی کارگران قبل از پایان سال  به صورت کامل پرداخت شود. این درحالی است که به دلیل تامین نشدن منابع مالی کارفرما در روزهای پایانی سال گذشته با پرداخت بخشی از معوقات مزدی و عیدی، پرداخت مابقی مطالبات معوقه را به سال آینده (به روز پنجم و ششم فروردین) موکول کرد.

طبق گفته کارگران هفت تپه، در حال حاضر  همه کارگران دایمی فقط یک میلیون ۳۲۰ هزار تومان بابت عیدی دریافت کرده‌اند و هر کارگر  مبلغی حدود دو میلیون تومان دیگر بر اساس میزان دریافتی از کارفرما بابت عیدی طلبکار است.

به گفته آنها، پرداخت نشدن ۲ ماه از مزایای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در سال ۹۳ به همراه ۸ ماه مزایای حق بن برای کارگران روزمزدی و همچنین پرداخت برخی مزایای عرفی از دیگر مطالبات کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در سال ۹۸ است.

آنها همچنین تاکید کردند: “بیش از دو سال است که مالکیت مجتمع نیشکر هفت تپه پرداخت برخی مزایای عرفی و قانونی کارگران را همانند سبد کالای ماه رمضان و حق لباس کار، لوازم تحریر مدرسه و غیره را کم یا متوقف کرده است”

لازم به یادآوری است کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایا و نیز برای مطالبه بازگشت این واحد به بخش دولتی طی سال گذشته بارها اقدام به برپایی تجمعات اعتراضی کرده‌ بودند.

کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵ کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.