کشته شدن یک شهروند بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی در سراوان

روز جمعه نیروهای انتظامی در شهرستان سراوان یک خودروی حامل سوخت را هدف تیراندازی مستقیم قرار دادند، در جریان این تیراندازی راننده خودرو جان خود را از دست داد..

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، روز جمعه ۲ فروردین ماه ۱۳۹۸ در منطقه مرزی کشتگان از توابع شهرستان سراوان بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی به سمت یک خودروی حامل سوخت، گلوله به سر راننده این خودرو برخورد کرد و جان خود را از دست داد.

بر اساس این گزارش هویت راننده کشته شده “محمد عثمانی سیاهانی مقدم، متاهل و پدر چهار فرزند” احراز شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است :”محمد عثمانی سیاهانی مقدم  به علت بیکاری و عدم توان تامین مایحتاج فرزندان خود به این شغل روی آورده و مجبور به سوخت‌بری شده بود.”

این منبع همچنین افزوده است که ماموران نیروی اننتظامی پس از تیراندازی و مشاهده اینکه راننده کشته شده است، محل تیراندازی را ترک کرده‌اند.

سالانه ده‌ها نفر از شهروندان عمدتا بلوچ در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در تیراندازی ماموران کشته می‌شوند، عمده این افراد کسانی هستند که به کار فروش و جا‌به‌جایی سوخت مشغول‌اند که حکومت ایران آن را قاچاق می‌نامد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دی ماه ۹۷ با انتشار یک گزارش مشترک به بررسی عملکرد نیروهای نظامی و تلفات وارده به شهروندان به خصوص در نقاط مرزی کشور در محدوده زمانی سال ۲۰۱۸ پرداخته است.

بر اساس این گزارش، ۳۰۰ شهروند در ۱۱ استان کشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به واسطه عمل قوای نظامی دچار حادثه شدند.

متن کامل این گزارش در رابطه با نقض قوانین به کارگیری سلاح و عملکرد قوای نظامی (ویژه سال ۲۰۱۸ میلادی) را مطالعه کنید.