نامه برزان محمدی؛ ادامه اعتصاب غذای دو زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ

برزان محمدی و علیرضا شیرمحمدعلی، دو رندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ که از روز ۲۳ اسفندماه در اعتراض به وضعیت نامناسب نگهداری در این زندان و طرح درخواست انتقال به زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بودند، همچنان در اعتصاب به سر می‌برند. این زندانیان روز گذشته به دلیل افت فشار در اثر اعتصاب غذا به بهداری زندان منتقل شدند، اما بدون رسیدگی های لازم پزشکی به بند بازگردانده شدند. در رابطه با همین وضعیت برزان محمدی طی نامه ای سرگشاده که در پی می آید به بیان خواسته‌ها و مشکلاتش در خلال حضور در زندان تهران بزرگ پرداخته است، او در این نامه اشاره می‌کند در دادگاهی ناعادلانه و پنج دقیقه‌ای محاکمه شده است، وی همچنین حکم صادره از سوی دادگاه را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید که تاکنون از قبول درخواست انتقال وی به زندان اوین یا زندان مریوان امتناع شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، برزان محمدی و علیرضا شیرمحمدعلی (شیرمحمدی)، دو زندانی محبوس در زندان تهران بزرگ (فشافویه) امروز چهارشنبه ۲۹ اسفندماه وارد هفتمین روز از اعتصاب غذای خود شدند؛ با این حال تاکنون هیچ گونه رسیدگی‌ای از سوی مسئولین زندان و مراجع قضایی به به خواسته‌های این دو زندانی سیاسی صورت نگرفته است.

علیرضا شیرمحمدعلی و برزان محمدی، از روز پنجشنبه ۲۳ اسفندماه در اعتراض به شرایط نامناسب نگهداری در زندان تهران بزرگ و با طرح درخواست انتقال به زندان اوین اعتصاب غذای خود را شروع کردند. همانطور که از نامه امروز برزان محمدی و نامه اخیر علیرضا شیرمحمدعلی برداشت می‌شود تاکنون هیچ گونه رسیدگی‌ای به خواسته‌های آنها نشده است، از طرفی آنها همچنان از حقوق اجتماعی یک زندانی محروم هستند و درخواست‌های مکررشان مبنی بر انتقال به زندان اوین بی‌پاسخ مانده است. همچنین این دو زندانی روز گذشته به دلیل افت فشار شدید ناشی از اعتصاب غذا به بهداری زندان تهران بزرگ منتقل شدند، اما بدون رسیدگی‌های لازم پزشکی به وضعیت سلامتی آنها به داخل بند بازگردانده شدند.

متن کامل نامه برزان محمدی که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است را برای درک بهتر از وضعیت این زندانی در ادامه بخوانید:

“اینجانب برزان محمدی، اهل اطراف شهرستان مریوان در استان کردستان و ساکن تهران از حدود ۱۵ سال پیش در تهران به صورت آزاد مشغول به کار بودم. در این چند سال هم هیچ گونه ارتباطی با جریان‌های سیاسی داخل و خارج نداشتم و همانند هم‌میهنان عزیز از طریق رسانه‌های عمومی و فضای مجازی از ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی مطلع می‌شدم. در مورخ ۱۱ مردادماه ۱۳۹۷ در اعتراضات مردمی در چهار راه ولیعصر حضور داشتم و دستگیر شدم. به مدت ۱۰ روز در بازداشتگاه انفرادی اطلاعات سپاه و بازجویی‌های سخت و فشرده تحت شکنجه‌های روحی روانی قرار گرفتم و سپس در  مورخ ۲۱ مرداد ۹۷ به بند ویژه زندان تهران بزرگ منتقل شدم. پس از دو ماه در یک دادگاه ۵ دقیقه‌ای و ناعادلانه به خاطر اینکه من یک شهروند کرد هستم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به سرپرستی قاضی صلواتی به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس محکوم شدم و اکنون ۸ ماه است که در سوئیت زندان تهران بزرگ با کمترین امکانات و وضعیت بد خورد و خوراک و نبود آب شرب سالم در این زندان به سر می‌برم.

بعد از ۵ ماه انتظار در دادگاه تجدید نظر به شکلی ناعادلانه به ۳ سال و نیم حبس محکوم شدم. من در تجمع و اعتراضی مسالمت‌آمیز حضور داشتم و همه افرادی که که در آن حضور داشتند به خاطر وضعیت بد موجود در کشور به خیابان‌ها آمده بودند و اعتراض و تجمع حق قانونی هر شهروندی است.

علاوه بر اینکه اتهام وارده و حکم محکومیت ناعادلانه را به هیچ وجه قبول ندارم از حقوق قانونی و انسانی خود به عنوان یک انسان و یک زندانی نیز محروم هستم. از طرفی در این ۸ ماه به دلیل تنگی معیشت برادرم فقط دو بار توانسته است به ملاقات من بیاید و درخواست‌های من برای انتقال به زندان اوین یا زندان شهرستان خودم مریوان بی‌اثر مانده است. با توجه به اتهاماتی که من دارم جای من در این زندان نیست و نباید بیشتر از این در این زندان نگهداری شوم.

به امید فردایی بهتر و آینده‌ای روشن؛

۲۹ اسفندماه ۱۳۹۷ / برزان محمدی”.

لازم به یادآوری است در تاریخ ۲۷ اسفندماه، در پنجمین روز اعتصاب غذای مشترک این دو زندانی، علیرضا شیرمحمدعلی نیز به روش مشابه ای از طریق نگارش نامه‌ای سرگشاده به بیان آخرین وضعیت خود پرداخته بود.

برزان محمدی در جریان اعتراضات سراسری مردادماه و علیرضا شیرمحمدعلی در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت و پس از محاکمه به زندان تهران بزرگ منتقل شده بودند.

برزان محمدی ۴۱ ساله و اهل سروآباد کردستان در دادگاه بدوی از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس تعزیری و علیرضا شیرمحمدعلی ۲۱ ساله و  اهل محله نازی‌آباد تهران نیز از بابت اتهامات “توهین به مقدسات” “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی”، “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام” به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

جلسه دادگاه تجدیدنظر برزان محمدی در تاریخ ۶ اسفندماه سال جاری برگزار و در نتیجه آن به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. گفته می‌شود جلسه دادگاه تجدیدنظر علیرضا شیرمحمدعلی قرار است در فروردین ماه سال آینده برگزار شود.

هرانا پیشتر در دیماه سال جاری طی گزارشی از وضعیت نامناسب این زندانیان و سایر زندانیان سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ خبر داده بود.