افسانه امامی، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

افسانه امامی، شهروند بهایی ساکن تهران، ساعاتی پیش با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. وی در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به این زندان منتقل شده بود. همسر و برادر همسر خانم امامی از روز دوشنبه در بازداشت هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۵ اسفندماه ۹۷، افسانه امامی، شهروند بهایی ساکن تهران با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهایی، عصر روز جاری پس از حضور خانواده خانم امامی در مقابل زندان، به آنها گفته شده بود که بروند تا وی را آزاد کنند. مامورین پس از رفتن آنها، افسانه امامی را در یکی از ایستگاه‌های مترو رها کرده بودند.

آزادی این شهروند بهایی در حالی صورت گرفته است که همسر خانم امامی، سعید ناصری و برادر همسرشان حمید ناصری نیز در زندان اوین در بازداشت هستند و از سرنوشت آنها اطلاع دقیقی در دست نیست.

سعید ناصری و همسرش افسانه امامی

افسانه امامی در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

مامورین ساعت ۷ و نیم عصر جهت بازداشت افسانه امامی به منزل ایشان رفته و به دلیل اینکه ایشان در منزل نبودند، تا ساعت ۱۱ شب در حضور سعید ناصری منزل را تفتیش و تعدادی از وسایل شخصی از جمله موبایل، کامپیوتر و جزوات و کتب ایشان را نیز ضبط کرده و پس از حضور خانم امامی، ایشان را نیز بازداشت کرده و همراه با خود برده بودند.

سعید ناصری، همسر افسانه امامی نیز ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۲۰ اسفندماه، در پی مراجعه ماموران امنیتی به منزل ایشان بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

پس از بازداشت سعید ناصری، برادرش حمید ناصری نیز حدود ساعت ۱۱ صبح و در مقابل محل کسب خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.