مصدومیت ۷ کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

طی روزهای گذشته و امروز، در سایه فقدان ایمنی محیط کار، ۲ کارگر مقنی در مشهد مصدوم شدند. همچنین ۵ نفر از کارگران عسلویه به دلیل آلودگی‌های محیطی دچار مسمومیت شده و راهی بیمارستان شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صداوسیما، دو مقنی جوان که در عمق سه متری چاه ارت یک پروژه ساختمانی در حال احداث در منطقه الهیه گرفتار و مصدوم شده بودند، با تلاش تیم نجاتگران آتش نشانی به زندگی برگشتند.

مدیر منطقه یک عملیات آتش نشانی مشهد گفت: “در یک پروژه ساختمانی درحال احداث یک کارگر جوان برای حفاری چاه ارت مشغول کار بود که ناگهان در عمق سه متری، قسمتی از دیواره‌های چاه ریزش کرده و این کارگر به طور کامل زیر خروارها خاک گرفتار شده بود”.

مجید شادی افزود: “کارگر دیگری که در بیرون چاه نیز مشغول به کار بود، به قصد کمک وارد چاه می‌شود که او نیز با ریزش مجدد خاک تا قسمت سر در زیر خاک مدفون می‌شود”.

وی ادامه داد: “در پی اطلاع‌رسانی کارگران با سامانه ۱۲۵، ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی مشهد تیم امداد و نجات چندین ایستگاه مجاور محل را اعزام کرد که آتش نشانان با توجه به سست بودن دیواره چاه، با استفاده از تجهیزات مخصوص از ریزش این قسمت‌ها جلوگیری کردند”.

مدیر منطقه یک عملیات آتش نشانی مشهد ادامه داد: “آتش‌نشانان بی‌درنگ عملیات خاک برداری از روی بدن هر دو کارگر را آغاز کردند و پس از پنج ساعت تلاش موفق شدند آنها را از زیر خروارها خاک بیرون بکشند”.

شادی تصریح کرد: “نجات‌گران آتش‌نشانی دو کارگر مصدوم را برای انجام معاینات پزشکی و انتقال به مراکز درمانی، تحویل عوامل اورژانس دادند که خوشبختانه حال عمومی هر دو مساعد گزارش شد.

ارت (earth) در لغت به معنی زمین است. برای جلوگیری از برق‌ گرفتگی لازم است هر نوع جریان الکتریکی به زمین منتقل شود که این عمل توسط سیستم ارت و چاه ارت انجام می‌ پذیرد. سیستم ارت، در زمان اتصالی در مدار یا نشت جریان، از انسان و دستگاه‌ها محافظت می‌ کند.

مسمومیت چند کارگر عسلویه به دلیل آلودگی محیطی

به گزارش ایلنا، در روزهای گذشته، پنج نفر از کارگران عسلویه به دلیل آلودگی‌های محیطی راهی بیمارستان شدند.

از قرار معلوم این مسمومیت به دلیل آلاینده‌های محیطی و انتشار گاز “یس تری پلاس” در فضای آزاد بوده است اما دلیل قطعی اعلام نشده و کارشناسان محیط زیست در حال بررسی مساله و انجام آزمایشات دقیق هستند”.

این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این نیز بارها نسبت به وضعیت آلاینده‌های محیطی عسلویه هشدار داده شده بود؛ با این حال این بار نیز هیچ کدام از پتروشیمی‌های شاغل در منطقه، مسئولیت حادثه را نمی‌پذیرند.

البته وجود آلاینده‌ها در سطح آب توسط مدیران و مسئولان تایید شده است.

FacebookTwitterGoogle+