محمد مهدوی فر، فعال مدنی به مرخصی از تبعید اعزام شد

محمد مهدوی فر، فعال مدنی که روز جمعه پس از آزادی مشروط، از زندان اصفهان، جهت گذراندن دوران تبعید خود به شهرستان سرباز در استان سیستان و بلوچستان تبعید شده بود، روز جاری به مرخصی کوتاه مدت اعزام شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۲ اسفندماه ۹۷، محمد مهدوی فر، فعال مدنی به مرخصی ۱۰ روزه اعزام شد.

وی روز جمعه پس از آزادی مشروط از زندان اصفهان، جهت گذراندن محکومیت ۴ ساله تبعید خود مستقیما به شهرستان سرباز منتقل شده بود.

در تاریخ ۱۰ دی‌ماه ۹۷، جلسه دادگاه تجدید نظر بخش اول پرونده محمد مهدوی‌فر در دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان برگزار شد و طی آن حکم ۴ سال و نیم حبس و ۴ سال تبعید به شهرستان سرباز که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب آران و بیدگل صادر شده بود عینا تایید شد.

این حکم از بابت اتهامات “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام” علیه وی صادر شده بود. آقای مهدوی‌فر در تاریخ ۷ مرداد‌ماه سال جاری نیز در بخش دوم این پرونده توسط شعبه ۱۰۱ کیفری دو دادگستری آران و بیدگل به اتهام “معاونت در نشر اکاذیب” به تحمل هشت ماه حبس محکوم شده بود. وی در اسفندماه سال گذشته در پرونده‌ای با وکالت سعید غلامیان، توسط دادگاه کیفری شهرستان آران و بیدگل به اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” و “ارتباط با دول بیگانه” به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بود، محکومیت وی در شعبه ۱۶ دادگاه تجدید نظر اصفهان عیناً تائید شد.

این فعال مدنی پیشتر در تاریخ ۲۴ دی‌ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت و جهت تحمل مدت محکومیت خود به زندان مرکزی اصفهان  منتقل شده بود. وی در دوران تحمل حبس در زندان اصفهان بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرائم در بند عمومی و در کنار زندانیان معتاد به مواد مخدر نگهداری می‌شد.

حکم ۴ سال و نیم حبس و ۴ سال تبعید به شهرستان سرباز محمد مهدوی فر، فعال مدنی که در زندان اصفهان تحمل حبس می کرد، پس از تجمیع احکام به سه سال حبس تبدیل شد. در پی موافقت اجرای احکام دادگاه شهرستان آران و بیدگل با درخواست آزادی مشروط این فعال مدنی، وی روز جمعه ۱۷ اسفندماه ۹۷، در حالی که بیش از یک سوم از مدت محکومیت خود را سپری کرده بود و باید از زندان اصفهان آزاد می شد، مستقیماً به شهرستان سرباز تبعید شد.

این در حالی است که وکیل محمد مهدوی فر، سعید غلامیان معتقد است، پس از تجمیع احکام، محکومیت تبعید قابلیت اجرا نداشته و صرفا ۳ سال حبس باید اجرا می شده ولی نظر اجرای احکام اینگونه نبوده است.

لازم به یادآوری است محمد مهدوی‌فر در سال ۹۳ پس از سرودن یک مثنوی ۳۲ بیتی به نام “الفبا” و خواندن آن در انجمن‌های ادبی شهر کاشان، توسط شعبه دو بازپرسی آران و بیدگل (به نیابت از شعبه هم‌عرض بازپرسی در کاشان) مورد بازجویی قرار گرفت و در در سال ۹۴ در شعبه ۱۰۵ کیفری دو دادگستری کاشان محاکمه و به اتهام «نشر اکاذیب» به ۱ سال و نیم حبس محکوم شده بود. این مجازات نهایتاً با رعایت بند ب از ماده ۳۳ قانون وصول به پرداخت ۳۰ میلیون ریال جزای نقدی تبدیل شد.

وی کمی بعد مورخ دوشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۳۹۵، در منزل شخصی‌اش توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت و به سلول‌های انفرادی زندان اصفهان، تحت مدیریت وزارت اطلاعات منتقل شده بود که پس از تحمل حدود ۴۵ روز بازداشت از زندان مرکزی اصفهان آزاد شده بود.