دانشجوی ایرانی دانشگاه اوکراین به ۱۰ سال حبس محکوم شد؛ گزارشی از وضعیت مسعود کیانی در اوین

مسعود کیانی، زندانی محبوس در زندان اوین، به ۱۰ سال حبس محکوم شده است. وی که دانشجوی دانشگاهی در اوکراین بود پس از سفر به ایران در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به همکاری با دولت متخاصم متهم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مسعود کیانی زندانی محبوس در اندرزگاه ۴ سالن ۳ زندان اوین، اهل کرمانشاه و دانشجو در اوکراین، پس از سفر به ایران جهت ملاقات خانواده، حین بازگشت به اوکراین در فرودگاه امام خمینی بازداشت و به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

یک منبع مطلع نزدیک به مسعود کیانی که نخواست نامش فاش شود در خصوص وضعیت این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “ماموران وزارت اطلاعات آقای کیانی را ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در فرودگاه امام دستگیر کردند. وی پس از تحمل ۸۰ روز بازداشت انفرادی و بازجویی های مکرر در بند ۲۰۹ زندان اوین به اندرزگاه ۷ سالن ۱۲ منتقل شد و نهایتاً به اتهام “جاسوسی برای رژیم متخاصم اسرائیل” تفهیم شده است اما هرگز مدرکی دال بر این اتهام ارایه نکرده اند”.

این منبع ادامه داد: “پرونده وی در دست شعبه ۱ بازپرسی دادسرای شهید مقدس اوین تحت سرپرستی علی قناعت کار بود و پس از اتمام مراحل بازپرسی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تحویل داده شد. به وی اجازه انتخاب وکیل ندادند و آقای دریابیگی را از طرف خودشان به عنوان وکیل برای وکالت انتخاب کردند”.

به گفته این منبع نزدیک به مسعود کیانی “وی در دو مرحله دادگاهی شده است، در جلسه اول تعیین وکیل صورت گرفته و کیفرخواست قرائت شده است. اما جلسه دوم در حالی برگزار شد که به متهم اجازه دفاع داده نشد و بدون ارایه هیچ مدرک قانع کننده ای، صرفا به دلیل شرکت در دو کنفرانس علمی در اردیبهشت ۱۳۹۰ در هند و آفریقای جنوبی و ادعای دیدار با مامورین موساد در این کنفرانس ها به جاسوسی متهم شد.”

پس از گذشت حدود ۴۵ روز از پایان دادرسی بر اساس ابلاغ در زندان، این دانشجوی دانشگاه اوکراین توسط قاضی صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در واکنش به این حکم، وکیل پرونده تقاضای تجدیدنظر خود را ارائه کرد، دادرسی در این مرحله مورخ ۲ آبان ماه سال جاری در شعبه ۳۶ تجدیدنظر به ریاست قاضی زرگر برگزار شد که از آن زمان تاکنون متهم کماکان در انتظار حکم صادره بسر می برد.

لازم به توضیح است، مسعود کیانی متولد ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ و اهل کرمانشاه است که در اسفندماه سال ۱۳۹۰ جهت ادامه تحصیل در آکادمی تخصصی دندانپزشکی (Ukrainian Medical Stomatological Academy) به شهر پلتاوا (Poltava) کشور اوکراین رفت. وی یک سال مانده به اتمام تحصیل در کلینیک دندانپزشکی همین دانشگاه مشغول به کار شد.

پیشتر وی کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی گرایش اصلاح نباتات را در دانشگاه رازی کرمانشاه به پایان رسانیده بود. کیانی مدعی است در اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ جهت ارائه مقالات علمی اش به دو کشور هند و آفریقای جنوبی سفر کرده بود و پس از آن تحصیلاتش را در زمینه دندان پزشکی در اوکراین آغاز کرد.

وی حین اقامتش در اوکراین چند باری به ایران سفر کرده بود. در آخرین سفرش جهت دیدار پدر مریضش نزدیک یه ماه در ایران بسر برد اما حین بازگشت به اوکراین بازداشت شد و اکنون در اندرزگاه ۴ سالن ۳ زندان اوین محبوس است.

پدر مسعود کیانی ۲۷ مهرماه سال جاری فوت کرد و با ارایه تمامی مدارک مربوط به فوت پدر اجازه مرخصی جهت شرکت در مراسم خاکسپاری به وی داده نشد. تنها برادر آقای کیانی نیز در سال ۱۳۹۰ فوت کرده بود و هم اکنون فقط مادری سالخورده و بیمار دارد که در کرمانشاه زندگی می کند و به دلیل دوری راه و بیماری با مشکلات فراوانی جهت ملاقات تنها فرزندش روبرو است.

علاوه بر درد در ناحیه کمر و مفاصل گفته می شود وضعیت روحی مسعود کیانی در زندان نامناسب است و از افسردگی حاد رنج می برد.