دستکم ۶ تجمع اعتراضی برگزار شد

امروز سه شنبه، جمعی از مالباختگان موسسه کاسپین و سایت طلای ثامن در تهران، گروهی از کارگران فضای سبز و پاکبان‌های شهر اهواز، شماری از کارگران بلبرینگ سازی تبریز، گروهی از کارگران پیمانکاری فاز ۱۲ پارس جنوبی و شماری از کارگران کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران امروز سه شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۷، جمعی از مالباختگان موسسه کاسپین و سایت طلای ثامن در تهران، در مقابل ساختمان قوه قضاییه به برآورده ‌نشدن مطالبات خود اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

اعتراض سپرده گذاران موسسه‌های مالی و اعتباری از دو سال پیش آغاز شد و دولت و بانک مرکزی پرداخت مطالبات سپرده گذاران از طریق بانک‌های دولتی و خصوصی را متعهد شدند.

بر اساس ادعای بانک مرکزی تا به حال مطالبات بیش از ۹۵ درصد سپرده گذاران پرداخت شده است.

نمایشگر ویدیو

00:00
00:27

تجمع کارگران فضای سبز و پاکبان‌های شهر اهواز

به گزارش هرانا، امروز سه شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۷، گروهی از کارگران فضای سبز و پاکبان‌های شهر اهواز، در اعتراض به معوقات مزدی ۵ تا ۶ ماهه خود، در مقابل ساختمان شهرداری مرکزی این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند.

این کارگران گفتند: “با وجود گرانی‌های سرسام آور و هزینه های سنگین زندگی از جمله تحصیل فرزندان، حقوق ۶ ماه اخیر ما پرداخت نشده است”.

یکی از تجمع کنندگان اظهار داشت: “وقتی قیمت هر قرص نان ۳۵۰ تومان شده، من برای تهیه نان خانواده ۷ نفری با فرض ۳ عدد نان برای یک نفر در یک روز، ماهانه باید ۶۳ هزار تومان فقط خرج نان کنم. حالا تصور کنید بخواهیم مرغ، میوه و برنج بخریم، آنگاه متوجه می‌شوید این کارگران در شرایط ناگواری قرار دارند. من مجبور شدم دو دخترم را به مدرسه نفرستم زیرا نمی‌خواهم شرمنده آنها مقابل همکلاسی‌هایشان باشم”.

تجمع کارگران بلبرینگ سازی تبریز

به گزارش فارس، امروز سه شنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۷، شماری از کارگران بلبرینگ سازی تبریز، در اعتراض به معوقات مزدی ۶ ماهه خود، در مقابل ساختمان استانداری آذربایجان شرقی، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

ظاهرا مشکلات کارخانه بلبرینگ سازی تبریز تمامی ندارد، همین ۱۰ روز پیش بود که تعدادی از کارگران این کارخانه، در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای خود، مقابل ساختمان استانداری دست به تجمع اعتراضی زدند.

حال چند روز از تجمع هفته پیش، ظهر امروز نیز بار دیگر تعدادی از کارگران بلبرینگ سازی تبریز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و مزایای خود، مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند.

در همین حال یکی از کارگران بلبرینگ سازی درباره تجمع مجددشان گفت: “۶ ماه از حقوقمان همچنان پرداخت نشده است، امروز هم برای احقاق حقوق و مزایای معوقه تجمع کردیم”.

تجمع کنندگان در دست های خود پلاکاردهایی داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: “سهم ما کارگران شرکت بلبرینگ سازی تبریز ۶ ماه بی‌پولی است، به دادمان برسید”.

کارخانه بلبرینگ سازی تبریز، تنها تولید کننده انحصاری انواع بلبرینگ و رولر در کشور است که پس از واگذاری سهام آن از سوی شرکت سرمایه گذاری بانک صنعت و معدن به بخش خصوصی همچنان با مشکلاتی مواجه است.

تجمع کارگران فاز ۱۲ پارس جنوبی

به گزارش ایلنا، امروز سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷، گروهی از کارگران پیمانکاری فاز ۱۲ پارس جنوبی که در پالایشگاه نهم مشغول به کار هستند، در اعتراض به معوقات مزدی خود در مقابل دفتر کارفرما تجمع کردند.

این کارگران که حقوق بهمن و عیدی و سنوات خود را نگرفته‌اند، گفتند: “چرا باید شب عید بی‌پول باشیم و مطالبات‌مان پرداخت نشود؟”

کارگران از مقامات منطقه ویژه درخواست دارند مطالبات آنها را از پیمانکار قبلی وصول کنند و به آنها بپردازند. آنها گفتند: “دستمان به جایی بند نیست و شب عید درمانده‌ایم. خانواده‌هایمان در انتظار هستند که برایشان پول بفرستیم و نمی‌توانیم شب عید دست خالی به خانه بازگردیم”.

فاز ۱۲ پارس جنوبی (پالایشگاه نهم) در کنگان واقع شده است.

تجمع کارگران کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان

به گزارش ایلنا، امروز سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷، شماری از کارگران کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

این کارگران علت اصلی برگزاری این تجمع را در اعتراض به بی توجهی پیمانکار به پرداخت دستمزد، سنوات، عیدی، پاداش و حق مرخصی خود عنوان کردند.

آنها با تاکید بر اینکه خواسته ما دریافت حق سنوات بر اساس نامه ابلاغ شده هیات مدیره به پیمانکاران است، در ادامه افزودند: “جدا از اینکه کارفرما پرداخت عیدی کارگران پیمانکاری بخش تعمیرات پالایشگاه آبادان را به تاخیر انداخته، دستور هیات مدیره پالایشگاه آبادان را مبنی بر پرداخت کمال حق سنوات کارگران بر اساس ۳۰ روز اجرایی نمی‌کند”.

طبق اظهارات کارگران معترض؛ طبق مقررات قانون کار در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی شیوه محاسبه سنوات خدمتی بر مبنای ۱۵ روزه است اما هیات مدیره پالایشگاه، پیمانکاران این مجتمع را موظف کرده سنوات کارگران تحت مسئولیت خود را بر اساس ۳۰ روزه (طبق قانون کار سرزمین اصلی) پرداخت کنند.

کارگران در خاتمه درباره حق مرخصی خود تصریح کردند: “به موجب قانون کنونی کار، هر کارگر می‌تواند ماهیانه دو و نیم روز مرخصی با حقوق استفاده کند، اما در مناطق آزاد نه تنها به کارگران امکان استفاده از چنین حقی داده نمی‌شود بلکه در مواردی پیمانکاران در پایان ماه بابت فعالیتی که کارگر در دوره مرخصی قانونی خود انجام داده است، پولی پرداخت نمی‌کنند”.