انتقال دو زندانی جهت اجرای حکم اعدام در زندان زاهدان

صبح روز گذشته دو زندانی محبوس در زندان زاهدان که پیشتر  از بابت اتهام “قتل” به اعدام محکوم شده بودند، جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۱۵ اسفندماه ۹۷، دو زندانی محبوس در زندان زاهدان جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شدند.

هویت این زندانیان “محسن بامری” ۲۶ ساله، اهل ایرانشهر و از بند ۳ زندان زاهدان و “ابراهیم گرگیج” ۳۳ ساله، متاهل، دارای دو فرزند، اهل زاهدان و از بند ۴ زندان زهدان، هر دو با اتهام قتل توسط هرانا احراز شده است.

محسن بامری از سال ۹۰ و ابراهیم گرگیج از سال ۹۱ به اتهام قتل در زندان به سر می برند.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یک ساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۶ کودک-مجرم اشاره کرد و همین‌طور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملأعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

برای اطلاعات بیشتر به گزارش سالانه میلادی هرانا (ویژه ۲۰۱۸) مراجعه کنید.