دومین روز تحصن سراسری معلمان در اعتراض به مشکلات صنفی برگزار شد / تصاویر

دور سوم تحصن سراسری معلمان از روز گذشته به دنبال فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آغاز شده است. این شورا پیشتر با انتشار بیانیه ای معلمان سراسر کشور را به اعتصاب و خودداری از رفتن به کلاس های درس در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اسفند ماه ۹۷ فراخوانده است. در این بیانیه آزادی فعالان صنفی فرهنگی و رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت آزاد تشکلهای صنفی به عنوان مطالبات اصلی معلمان ذکر شده است. روز جاری نیز همچون رو گذشته این تحصن در بسیاری از استان‌های کشور از جمله گیلان، کرمان، لرستان، خراسان شمالی، البرز، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، قزوین، همدان، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، خراسان رضوی، تهران، مازندران، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام و یزد شکل گرفته است. معلمان ایران مهرماه و آبان‌ماه سال جاری نیز در دوره های دو روزه به تحصن مشابهی دست زده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوم تحصن سراسری معلمان و فرهنگیان سراسر کشور امروز دوشنبه ۱۳ اسفندماه ۹۷ در بسیاری از استان‌های ایران شکل گرفت.

در این روز برای دومین روز پیاپی فرهنگیان سراسر کشور از جمله در استان‌های ” گیلان، کرمان، لرستان، خراسان شمالی، البرز، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، قزوین، همدان، کرمانشاه، کردستان، خوزستان، خراسان رضوی، تهران، مازندران، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام و یزد” دست به تحصن زده و از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند و خواستار برآورده شدن مطالبات صنفی خود شدند.

تحصن سراسری معلمان از روز گذشته به دنبال فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران آغاز شده است.

معلمان متحصن در این روز نیز نوشته‌هایی مانند “آزادی معلمان دربند”، “نه به بیمه تکمیلی نا کارآمد”، “توقف پولی سازی مدارس”، “تحصیل رایگان”، “پرونده سازی برای فعالان صنفی را متوقف کنید”، “معلمان زندانی را آزاد کنید”، “فرق و فقر تا کی؟”، “بیداری مسئولین”، “رسانه میلی، جایت خالی”، “جای معلم زندان نیست”، “یکسان سازی حقوق شاغلین و بازنشستگان” و … در دست داشتند.

روز جاری همچنین حسن امینی، حاکم شرع مردم کردستان، با انتشار بیانیه‌ای، با اشاره به این که “نخستین آموزگار و مربیِ بهرمندان از نعمت های بی بدیل سواد ودانش و معرفت، و در نتیجە، تصاحبِ مناصب و پست های گوناگون، معلمان زحمتکش و دلسوز و فداکار هستند” ضمن اعلام حمایت از تحصن سراسری معلمان از مسئولین ذی ربط خواست در اسرع وقت، بە عنوان قدرشناسی، بەخواستەهای آنان پاسخ مثبت دادە و بیش از این درحقشان اجحاف روا ندارند.

جواد لعل محمدی، عضو کانون صنفی معلمان ایران نیز در گفتگوی کوتاهی با گزارشگر هرانا در این رابطه گفت: “طی این دو روز معلمان استان‌های سراسر کشور خوش درخشیدند و مطالباتی را که با آزادی فعالان صنفی فرهنگی و بسته شدن تمام پرونده های قضایی آنها، رفع تمامی موانع قانونی فعالیت رسمی تشکل‌های صنفی و اختصاص بودجه کافی آموزش و پرورش عملی خواهد شد خواستار شدند. اما آنچه که در حیرت و شگفتی شاهدیم این است که دولت آقای روحانی برخورد بسیار بدی را دارد با فعالان فرهنگی و کارنامه سیاهی در این زمینه از خود بجا گذاشته اند. نمونه واضح آن فشارهای امنیتی و قضایی بر روی معلمان و همچنین معلمان و فعالین صنفی در بند است”.

این فعال صنفی ادامه داد: “علیرغم مذاکرات و پیگیریهای فعالین صنفی معلمان تا کنون همواره خواسته هایشان با بی توجهی مسئولین مواجه شده و همزمان کسری بودجه نیز آموزش و پرورش را با افول مواجه کرده است. از این رو همکاران فرهنگی با سه تحصن در یک سال گذشته سعی کرده اند برخورد مناسب تری برای دستیابی به مطالبات به حقشان داشته باشند”.

هرانا روز گذشته نیز از نخستین روز تحصن معلمان کشور در استان‌های “کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، قزوین، تهران، یزد، فارس، چهارمحال و بختیاری، مازندران، خراسان رضوی، البرز، اصفهان، همدان، خوزستان، خراسان جنوبی، گیلان و سیستان و بلوچستان” خبر داده بود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای معلمان سراسر کشور را به اعتصاب و خودداری از رفتن به کلاس های درس در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اسفند ماه ۹۷ فراخوانده است.

در این بیانیه که متن کامل آن پیشتر توسط هرانا منتشر شده بود این شورا اهم خواسته فرهنگیان را در شش بند عنوان کرده است:

۱- آزادی فعالان صنفی فرهنگی و بسته شدن همه پرونده ها در این زمینه.

۲- رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت رسمی و آزاد تشکلهای صنفی فرهنگیان در سراسر کشور.

۳- اختصاص سهم کافی و وافی در بودجه سال ۹۸ به آموزش و پرورش تا سرحد رفع مشکلات عدیده مدارس، ترمیم اساسی حقوق فرهنگیان و پرداخت تمام معوقات آنها اعم از مطالبات معلمان خرید خدمت، حق التدریسی و …

۴- همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلان و ارتقای آن به بالاتر از حد خط فقر.

۵- لغو قرارداد با بیمه ناکارآمد تکمیلی فعلی و جایگزینی آن با بیمه ای کارآ و پاسخگو برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته.

۶- توقف سیاست پولی سازی مدارس و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی.

این شورا همچنین اعلام کرده است که در صورت عدم تحقق مطالباتشان برنامه های بعدی اعتراضی خود را نیز اعلام خواهد کرد.

پیشتر نیز در تاریخ ۲۲ و ۲۳ مهرماه و ۲۲ و ۲۳ آبان ماه ۹۷ فرهنگیان بسیاری از استان‌های کشور دست به تحصن زده و ضمن خودداری از حضور در کلاس‌های درس خواستار برآورده شدن مطالبات صنفی خود شده بودند.

طی دور دوم تحصن سراسری معلمان در آبان‌ماه سال جاری ۱۴ تن از معلمین و فعالین صنفی معلمان در استان‌های خراسان شمالی، فارس، مرکزی، کردستان و خوزستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و به صورت تدریجی با قرار آزاد شدند.