دستکم ۸ تجمع اعتراضی برگزار شد

امروز پنجشنبه، معلمان و بازنشستگان فرهنگی در شهرهای اردبیل، کرمانشاه، مریوان، مشهد، ارومیه و سنندج، جمعی از کارگران روغن نباتی جهان در مقابل استانداری زنجان و جمعی از اهالی روستای خلیفه حیدر در شهرستان شوش، در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایلنا، امروز پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷، جمعی از کارگران روغن نباتی جهان در پی محقق نشدن خواسته های خود مقابل استانداری زنجان اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

یکی از کارگران این مجموعه گفت: “مشکلات روغن نباتی جهان به قوت خود باقی است و کارفرما هیچ اقدام مثبتی برای ادامه روند تولید علارغم مهیا بودن شرایط آن صورت نداده است. در عین حال او عقیده دارد که منابع مالی کافی برای تهیه مواد اولیه تولید در این واحد وجود ندارد”.

وی افزود: “یک سال است همه مسئولان وعده پیگیری می‌دهند؛ اما عمل نمی‌کنند. ۵ ماه معوقات حقوقی، مشکلات بیمه کارگران که ماه‌ها پرداخت آن به تاخیر افتاده و تامین مواد اولیه همچنان گریبان‌گیر این مجموعه است”.

یکی دیگر از کارگران اظهار کرد: “قرار بود مسئولان استانی موضوع مطالبات مزدی‌مان را از طریق کارفرما پیگیری کنند و نتیجه را به اطلاع کارگران برسانند”.

کارگران روغن نباتی جهان می‌گویند: “پیگیری نشدن مشکلاتمان باعث شده هرچند وقت یکبار کارگران دست به اعتراض صنفی بزنند”.

وی در ادامه درباره مشکلات صنفی خود و همکارانش گفت: “طی چند روز گذشته سرویس ایاب و ذهاب کارگران به دلیل معوق ماندن مطالبات راننده‌ها متوقف شده است. با توجه به اینکه کارفرما برنامه مشخصی برای پرداخت مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای ما ندارد، با توجه به آنکه در آستانه سال نو قرار داریم، نگران افزایش معوقات مزدی و تامین هزینه‌های زندگی خود هستیم”.

به گفته وی، با توجه به اینکه کارخانه روغن نباتی جهان از ظرفیت‌های بالایی برای ایجاد شغل برای اهالی استان برخوردار است. از شخص استاندار انتظار داریم به عنوان بالاترین مقام استانی پیگیر راه‌اندازی کارخانه و بررسی مشکلات کارگران باشند.

تجمع معلمان و بازنشستگان فرهنگی در شهرهای اردبیل، کرمانشاه، مریوان، مشهد، ارومیه و سنندج

به گزارش هرانا، امروز پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷، معلمان و بازنشستگان فرهنگی به صورت جداگانه شهرهای اردبیل، کرمانشاه، مریوان، مشهد، ارومیه و سنندج به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های خود مراجعه کرده و در اعتراض به برآورده ‌نشدن مطالبات خود، اقدام به برگزاری تجمعاتی اعتراضی کردند.

این معلمان شاغل و بازنشسته دلیل تجمع خود را در اعتراض به آزاد نشدن معلمان زندانی و بی‌توجهی مسئولان به مطالبات صنفی فرهنگیان بیان کردند.

خبرگزاری ایلنا در خصوص تجمع معلمان و بازنشستگان فرهنگی شهرهای ارومیه و سنندج نوشت: “معلمان که پلاکاردهایی در دست داشتند، خواستار رسیدگی به مطالبات خود از جمله؛ لغو خصوصی‌سازی آموزش و افزایش عادلانه حقوق معلمان شدند. حاضران در تجمع می‌گویند که تا زمانی که بودجه‌های لازم برای آموزش و پرورش در نظر گرفته نشود، نمی‌توان امید داشت که دانش‌آموزان از آموزش کیفی و رایگان بهره‌مند شوند”.

همچنین معلمان و فرهنگیان مریوان تجمع خود را با خواندن قطعنامه‌ای به پایان رساندند. خواسته‌های معلمان از سوی نماینده آنها چنین عنوان شد:

۱. باید همه معلمان زندانی آزاد شوند.

۲. حقوق معلم باید تا بیش از خط فقر افزایش یابد.

۳. آموزش رایگان برای همه دانش‌آموزان باید تامین شود.

۴. کلیه فرهنگیان باید از حق تشکل یابی برخوردار باشند.

۵. حقوق بازنشستگان و شاغلین باید یکسان شود.

۶. بیمه کارآمد برای همه فرهنگیان شاغل و بازنشسته باید تامین شود

۷. بودجه کافی و ایمن سازی مدارس باید در نظر گرفته شود

این نماینده فرهنگیان مریوان خاطرنشان کرد: “اگر به این خواسته‌های به حق فرهنگیان رسیدگی نشود هر دو هفته یک بار دست به تجمع خواهند زد”.

نمایشگر ویدیو

00:00
02:32

نمایشگر ویدیو

00:00
00:08

نمایشگر ویدیو

00:00
00:21

تجمع اهالی روستای خلیفه حیدر در شهرستان شوش

به گزارش هرانا، جمعی از اهالی روستای خلیفه حیدر از توابع بخش شاوور، در اعتراض به استخدام غیر بومیان در شرکت نیشکر میان آب، در مقابل ساختمان این شرکت دست به تجمع زدند.

اهالی روستای خلیفه حیدر گفتند: “با اینکه صدها هکتار از زمین‌های این شرکت از زمین‌های اهالی این روستا است؛ اما حتی یک نفر از روستای خلیفه حیدر در شرکت نیشکر میان آب استخدام نشده است”.

آنها افزودند: “این عمل، به غیر از تبعیض قائل شدن مسئولان شرکت در استخدام غیربومیان، هیچ‌گونه توجیهی ندارد”.

خلیفه حیدر، روستایی از توابع بخش شاوور شهرستان شوش در استان خوزستان ایران است.