جلوگیری از اعزام احمدرضا جلالی، زندانی بیمار به مرکز درمانی

روز جاری مسئولان زندان اوین از اعزام احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی محکوم به اعدام به بیمارستان جلوگیری کردند. این در حالی است که هماهنگی لازم جهت اعزام وی به مرکز درمانی پیشتر صورت گرفته و نوبت پزشک متخصص خون و سرطان نیز اخذ شده بود. گفته می‌شود آزمایشات خون طی چند هفته اخیر نشان دهنده تضعیف شدید مغز استخوان بوده و احتمال ابتلای وی به سرطان لوسمی (لوکمیا) وجود دارد. این زندانی در تاریخ ۲۵ آبان ماه در پی درد شدید در ناحیه شکم تحت عمل جراحی قرار گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۱۴ بهمن‌ماه ۹۷، از اعزام احمدرضا جلالی، زندانی محبوس در زندان اوین به بیمارستان خارج از زندان جلوگیری شد.

جلوگیری از اعزام این زندانی بیمار به مرکز درمانی در حالی صورت گرفته است که پیش تر پروسه پیچیده و زمان بر هماهنگی با مسئولان و مرکز درمانی توسط خانواده جلالی صورت گرفته بود و اجازه های لازم در این رابطه کسب شده بود.

مسئولان زندان دلیل مشخصی برای جلوگیری از اعزام این زندانی بیمار ارائه نکردند.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی در این خصوص به هرانا گفت: “انجام ۳ نوبت آزمایش خون طی چند هفته اخیر نشان دهنده تضعیف شدید مغز استخوان و احتمال بالای سرطان لوسمی (لوکمیا) را در احمدرضا جلالی مطرح کرده است. علیرغم هماهنگی‌های قبلی و تعیین وقت متخصص خون و سرطان، مسئولین زندان اوین بار دیگر به دلایل واهی از اعزام احمدرضا جلالی به بیمارستان جلوگیری کردند”.

احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی و زندانی محکوم به اعدام محبوس در زندان اوین در تاریخ ۲۵ آبان‌ماه به دلیل بیماری و درد شدید در شکم به بیمارستان منتقل شده و روز یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه تحت عمل جراحی قرار گرفت. وی یک روز پس از عمل جراحی به زندان بازگردانده شده بود.

به گفته همسر آقای جلالی “احمدرضا در زمان بازداشت ۸۲ کیلوگرم وزن داشت و هم اکنون به دلیل بیماری و شرایط زندان به وزن ۵۴ کیلوگرم رسیده است. به دلیل ضعف شدید جسمی وی، خانواده ایشان درخواست مرخصی درمانی کردند ولی این درخواست رد شد”.

احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی که به تازگی شهروندی سوئد را نیز دریافت کرده بود، به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم و این حکم در آذرماه سال ۹۶ توسط دیوان عالی کشور تائید شد.

این استاد دانشگاه در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران رفته بود، اما توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به اتهام “محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل” به اعدام محکوم شد. دادستان تهران احمدرضا جلالی را به “انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سرّی نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش” متهم کرده است.

لازم به ذکر است، احمدرضا جلالی پس از پایان تحصیلات در رشته پزشکی در ایران در مرکز حوادث طبیعی فعالیت داشت. او در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) برای ادامه تحصیل  به سوئد رفت، در آنجا در همین رشته مدرک دکترا گرفت، سپس فوق دکترای خود را در رشته پزشکی بحران در دانشگاه پیه‌مونتو ایتالیا گذراند و پس از آن به همراه همسر و دو فرزند خود ساکن سوئد شد.