تداوم بازداشت حکیمه احمدی، فعال ترک در مرند

حکیمه احمدی، فعال ترک (آذربایجانی) اهل مرند که در تاریخ ۲۶ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شده بود، با گذشت بیش از سه ماه کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گذشت نزدیک به سه ماه و نیم از زمان بازداشت، حکیمه احمدی، فعال ترک (آذربایجانی) کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می‌برد.

گفته می‌شود در چهارمین ماه بازداشت، دادگاه به بهانه تکمیل تحقیقات از سوی اطلاعات سپاه کماکان با صدور قرار وثیقه برای حکیمه احمدی موافقت نکرده است؛ با این حال تاکنون اتهاماتی ازجمله “اقدام علیه امنیت ملی”و “تشکیل گروه و دسته جات غیر قانونی” به وی تفهیم شده است.

لازم به ذکر است حکیمه احمدی در پی مضروب شدن در بازداشتگاه و آسیب دیدن دنده‌ها و انگشتان در تاریخ ۸ آبان‌ماه به بیمارستان منتقل شده و در تاریخ ۱۱ آبان‌ماه مجددا به بازداشتگاه اداره اطلاعات مرند بازگردانده شده بود.

غلامرضا قربانی همسر حکیمه احمدی، روز سه‌شنبه ۸ آبان‌ماه با انتشار ویدئویی از ضرب و شتم همسرش توسط نیروهای امنیتی و انتقال وی به بیمارستان نامشخصی به دلیل شکستگی دنده‌ها و جراحات وارده به انگشتانش خبر داده و گفته بود مامورین طی تماس تلفنی از گفتن نام بیمارستان امتناع کرده و اجازه ملاقات نیز نداده‌اند و همچنین به وی گفته‌اند هزینه درمان همسرش را باید شخصا بپردازد.

حکیمه احمدی، در تاریخ ۲۶ مهرماه ۹۷ در منزل شخصی خود در شهر مرند توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

پیش‌تر یک منبع در این خصوص به هرانا گفته بود که نیروهای امنیتی پس از ورود به منزل خانم احمدی، همسر وی را با سلاح تهدید کرده و بدون توضیحی پس از تفتیش منزل، خانم احمدی را بازداشت کرده بودند.

گفتنی است خانم احمدی در شهریورماه سال جاری نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از سه روز با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است.

هرانا پیشتر در گزارشی تفضیلی به بررسی برخوردهای امنیتی با فعالان ترک و افزایش فشار بر روی این شهروندان از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۸ آذرماه ۹۷ پرداخته بود.