سعید صادقی فر، فعال ترک با تودیع قرار آزاد شد

سعید صادقی فر، فعال ترک (آذربایجانی)، عصر روز پنجشنبه، با تودیع قرار و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. وی روز سه شنبه ۹ بهمن ماه در محل کار خود در شهر اردبیل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عصر امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه ۹۷، سعید صادقی‌فر، فعال ترک (آذربایجانی) با تودیع قرار و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

یک منبع نزدیک به این شهروند اردبیلی به گزارشگر هرانا گفت: “آقای صادقی‌فر، عصر روز جاری پس از پایان مراسم چهلم درگذشت مادرش با تودیع قرار آزاد شد. “فعالیت تبلیغی علیه نظام” اتهامی است که توسط شعبه ۱۲ دادیاری اردبیل به این شهروند تفهیم شده و دلیل این اتهام پلاکاردهای تهیه شده در مراسم خاکسپاری مادرش بوده است”.

روز سه‌شنبه ۹ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ این شهروند ساکن اردبیل توسط نیروهای امنیتی بازدشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

گفته می‌شود آزادی آقای صادقی‌فر پس از اتمام مراسم چهلم درگذشت مادرش صورت گرفته است و پیش‌تر نیز پس از مراسم درگذشت مادرش به خاطر پلاکاردهایی که توسط فعالین ترک دیگر تدارک دیده شده بود، بارها از سوی اداره اطلاعات اردبیل احضار شده بود.

سعید صادقی‌فر روز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه سال جاری، طی ابلاغیه‌ای به شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل احضار شده بود. جلسه دادگاه وی در روز چهارشنبه ۳ بهمن‌ماه به همراه چهار فعال ترک دیگر در شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل برگزار و اتهام “تشکیل دسته غیرقانونی جهت برهم زدن امنیت کشور” علیه آنها مطرح شده بود.

این شهروند اهل اردبیل در تاریخ ۱۱ تیرماه به همراه چند شهروند دیگر توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان در رابطه با مراسم قلعه بابک بازداشت و پس از صدور قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی در تاریخ ۱۹ تیرماه آزاد شده بود.

از سعید صادقی‌فر یک کتاب شعر به نام “قورخو بله یینه بوکولن ایمگه” به زبان ترکی (آذری) توسط انتشارات “یایلیق” به چاپ رسیده است.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است.

هرانا پیشتر در گزارشی تفضیلی به بررسی برخوردهای امنیتی با فعالان ترک و افزایش فشار بر روی این شهروندان از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۸ آذرماه ۹۷ پرداخته بود.