ندا شبانی، شهروند بهایی با قرار وثیقه آزاد شد

ندا شبانی، شهروند بهایی ساکن کرج دقایقی پیش با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد. وی در تاریخ ۷ آذرماه همزمان با یک شهروند بهایی دیگر به نام سروش آگاهی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۸ بهمن‌ماه ۹۷، ندا شبانی (بیوک آقایی) شهروند بهایی ساکن کرج با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

ندا شبانی پس از آزادی در کنار همسرش

در ادامه دور جدید احضار و بازداشت شهروندان بهایی در شهرهای مختلف کشور، در تاریخ ۷ آذرماه سال جاری ندا شبانی به همراه سروش آگاهی دیگر شهروند بهایی ساکن کرج توسط نیروهای امنیتیبازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود.

علیرغم آزادی روز جاری خانم شبانی، سروش آگاهی دیگر شهروند بازداشت شده اهل اندیشه کرج کماکان در بازداشت به سر می برد.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.