صدور حکم جایگزین حبس برای یک متهم در گلستان

رئیس کل دادگستری استان گلستان از صدور حکم جایگزین حبس برای یک متهم خبر داد و گفت که وی به کاشتن هزار اصله نهال جنگلی از نوع ممرز، افرا و یا بلوط محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از میزان، رئیس کل دادگستری استان گلستان از صدور حکم جایگزین حبس برای متهمی خبر داد که در حادثه رانندگی مرگ فرد دیگری را به صورت غیرعمد رقم زده بود.

هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان بیان کرد: “فردی که در پی بی احتیاطی در امر رانندگی سبب مرگ فرد دیگری شده بود به پرداخت دیه و از جنبه عمومی جرم به شش ماه حبس محکوم شد”.

رئیس کل دادگستری استان گلستان خاطرنشان کرد: “متهم پس از اینکه دیه را پرداخت کرد، از آنجایی که این حادثه غیرعمد بوده و متهم فاقد سابقه کیفری بوده قاضی گالیکشی برای وی مجازات جایگزین حبس در نظر گرفت”.

وی افزود: “بر این اساس متهم به کاشتن هزار اصله نهال جنگلی از نوع ممرز، افرا و یا بلوط که متوسط عمر آن‌ها سه سال باشد، در فصل پاییز و یا زمستان زیر نظر اداره منابع طبیعی در جنگل مکلف شد”.

گفتنی است با تصویب قانون مجازات اسلامی جدید در فصل نهم آن به مجازات‌های جایگزین اشاره شده است.

بر اساس این قانون قضات می‌توانند با توجه به شرایط متهم و داشتن برخی شروط از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند؛ به عنوان مثال یکی از شروط اجرای این قانون رضایت داشتن فرد محکوم است.