معوقات مزدی کارگران فولاد زاگرس در استان کردستان

کارگران پیمانکاری فولاد زاگرس در شهرستان قروه استان کردستان از عدم پرداخت معوقات مزدی خود بعد از ۵ سال خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران پیمانکاری فولاد زاگرس در قروه کردستان، از معوقات مزدی خود و تاخیر طولانی در پرداخت این معوقات خبر دادند.

این کارگران که تعداد آنها حدود ۳۰ نفر است، می‌گویند: “از زمان خاتمه کار شرکت پیمانکاری «خوان گل» در سال ۹۱، مطالبات مزدی پرداخت نشده داریم و کارفرمای شرکت پیمانکاری علیرغم گذشت سال‌ها این مطالبات را نپرداخته است”.

یکی از این کارگران می‌گوید: “من دو میلیون تومان طلب دارم اما ارزش واقعیِ دو میلیون تومان در سال ۹۱ کجا و آنچه امروز می‌توان با این پول خرید کجا؟!”

به گفته‌ی این کارگر، بعد از خاتمه کار، پیمانکار با عده زیادی تسویه حساب کرده است اما مطالبات حدود سی کارگر را نپرداخته است.

امامی (مدیرعامل شرکت پیمانکاریِ خوان‌گل) در رابطه با معوقات مزدی این ۳۰ کارگر می‌گوید: “از سال ۸۵ تا ۹۱ در فولاد زاگرس کار کردم اما بعد از اینکه به دلیل خصوصی‌سازی، شرکت چندپاره شد، کار شرکت ما سال ۹۱ خاتمه یافت. بعد از خروج، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از سهامداران فولاد زاگرس، طلب داشتیم که به ما پرداخت نشده بود”.

وی با بیان اینکه در همان زمان حدود ۸۰۰ میلیون به دارایی، مبلغی به تامین اجتماعی و مبلغی دیگر بابت تسویه دستمزد کارگران، بدهکار بودیم، مدعی شد: “فولاد زاگرس مطالبات ما را در چند قسمت پرداخت کرد؛ اولین قسط، مستقیم به دارایی پرداخت شد؛ پول بعدی، ۵۵۰ میلیون تومان بود که در همان زمان (اواخر سال ۹۳) در حضور نمایندگان اداره کار، فرماندار و نهادهای ذیربط دیگر، سه روز اعلان تسویه حساب کردیم؛ ۳۰۰ کارگر هم آمدند و تسویه حساب کردند اما باقی را هرچه گفتیم و پیامک دادیم برای تسویه نیامدند!”

امامی در ادامه مدعی شد: “سال بعد دوباره با هماهنگی اداره کار، دو روز در این نهاد نشستیم و فراخوان تسویه حساب دادیم؛ این بار هم فقط ۸ نفر آمدند؛ این کار را بار سوم هم تکرار کردیم که ۲ نفر برای تسویه آمدند؛ لذا ۳۰ نفر از کارگران علیرغم بارها دعوت برای تسویه حساب، حاضر به دریافت مطالبات خود نشدند”.