دو گزارش کوتاه از نقض حقوق زندانیان محبوس در زندان زاهدان

یک زندانی محبوس در زندان زاهدان به نام حسن دایی میری، توسط مسئولین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در قرنطینه این زندان به میله پرچم بسته شده است. همچنین در گزارشی دیگر سه زندانی محبوس در این زندان نیز به نامهای الیاس قلندرزهی، مرادمحمد دیوکلوچ و ابراهیم شاهوزهی از رسیدگی پزشکی به مشکلات بینایی محروم مانده و علیرغم درخواست‌های مکرر با بی توجهی مسئولین مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کمپین فعالین بلوچ، یک زندانی محبوس در زندان زاهدان به نام حسن دایی میری، مورد ضرب و شتم پرسنل زندان مرکزی زاهدان قرار گرفت.

بر اساس این گزارش «حسن دایی میری» زندانی اهل شهرستان شیروان، توسط رئیس زندان «خسروی» و پرسنل حفاظت زندان «خلیلی» و «خوش نشین» مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

یک منبع آگاه در این باره گفت: “مسئولان زندان آقای دایی میری را مورد ضرب و شتم قرار داده و سپس وی را به قسمت قرنطینه منتقل کرده، و در هوای خیلی سرد به میله پرچم بستند.”

این منبع افزود: “دو روز است که این زندانی در تک سلولی قرنطینه با دست بند و پا بند نگهداری می شود، و همچنین از تماس با خانواده و ملاقات محروم شده است”.

این منبع آگاه همچنین اضافه کرد:” سه زندانی به نامهای الیاس قلندرزهی، مرادمحمد دیوکلوچ، ابراهیم شاهوزهی از مشکل ضعف بینایی رنج می‌برند، و مسئولان زندان به درخواست این زندانیان برای رسیدگی و مداوا توجه نمی‌کنند و بیماریشان در حال وخیم‌تر شدن است.”

هرانا پیشتر نیز در گزارشی از عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت بیماری این سه زندانی محبوس در زندان زاهدان و مخالفت مسئولین زندان با اعزام آنها جهت جراحی چشم خبر داده بود.

در تاریخ ۲۵ دی‌ماه نیز هرانا از نقض حقوق تعدادی دیگر از زندانیان محبوس در زندان زاهدان از طریق ضرب و شتم و عدم رسیدگی پزشکی خبر داده بود.

زندانیان زندان زاهدان تحت شرایط بسیار نامناسبی در این زندان نگهداری می‌شوند و با مشکلات مضاعفی از جمله محرومیت از تغذیه مناسب، عدم رسیدگی پزشکی، بدرفتاری مسئولین بهداری با زندانیان بیمار، عدم اعزام بیماران به مراکز درمانی خارج از زندان حتی در موارد بسیار ضروری، نبودن وسایل موردنیاز در فروشگاه زندان، قیمت بالای مواد غذایی و کیفیت بسیار پایین آنها، نبود وسایل گرمایشی و سرمایشی حتی با هزینه‌های شخصی، محرومیت از جای خواب مناسب، رفتار نامناسب مسئولین بنیاد تعاون با زندانیان، ندادن حقوق متناسب با ساعات کار زندانیان در بخش اشتغال و تهدید آنها به اخراج و انتقال به قرنطینه در صورت اعتراض و… مواجه هستند.

هرانا در تاریخ ۷ دی‌ماه ۹۷ در گزارشی به بررسی مشکلات بی پایان زندانیان محبوس در زندان زاهدان پرداخته بود.