معوقات مزدی و بیمه ای کارگران در دو واحد صنفی

عضو شورای شهر الشتر در استان لرستان از معوقات مزدی کارگران شهرداری این شهر خبر داد. بنا بر خبری دیگر کارگران شاغل در کشتی های لایروب شرکت نگین سبز خاورمیانه در اسکله بندر رجایی ۳ سال حق بیمه پرداخت نشده دارند و پیگیری های ۲ ساله آنها هنوز بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، علی بهرامی عضو شورای شهر الشتر با تایید معوقات مزدی کارگران شهرداری الشتر واقع در شمال استان لرستان اظهار داشت: “برخی شهردار و شورا را متهم به فروش اموال می‌کنند که باید گفت برای اداره شهری با جمعیت حدود ۴۰ هزار نفر و حجم بالای عملیات‌های عمرانی و بدهکاری و میزان مشارکت پایین شهرون در پرداخت عوارض، چگونه باید جوابگوی مشکلات مالی موجود بود”.

وی مدعی شد: “تمامی سعی ما اعضای شورا و شهردار بر این است که ضمن تداوم عملیات‌های عمرانی، برنامه‌ای جامع برای پرداخت حقوق معوقات کارگران شهرداری داشته باشیم”.

شهرداری الشتر حدود ۱۷۰ نفر نیرو دارد و در مرکز شهرستان سلسله در شمال استان لرستان در غرب ایران واقع شده است.

معطلی کارگران کشتی‌های لایروب بندرعباس در مورد عدم پرداخت حق بیمه ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، مشکل حق بیمه کارگران کشتی‌های لایروب بندرعباس زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی که تعدادشان به ۱۰۰ نفر می‌رسد، علیرغم پیگیری‌های کارگران حل نشده است. سازمان تامین اجتماعی «کمبود مدارک» را دلیل عدم حل مشکل کارگران می‌داند. این درحالی‌ست که حق بیمه کارگران از کسورات فیش حقوقی کارگران بوده اما به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

کارگران می‌گویند که ۸ ماه از حق بیمه کارگران در سال ۹۰، ۲ ماه از سال ۹۱، ۳ ماه از سال ۹۴ و حق بیمه سال‌های ۹۲ و ۹۳ کارگران از حسابشان کسر شده و هنوز به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

طبق اظهارات آنان؛ طبق قانون تامین اجتماعی کشور «استمرار» جزو شروط بازنشستگی طبق شرایط مشاغل سخت و زیان‌آور است و عدم پرداخت به موقع حق بیمه کارگران، باعث ایجاد مشکلاتی در زمان بازنشستگی آنان می‌شود. در عین حال تعدادی از کارگران با وجود فرسودگی و رسیدن موعد بازنشستگی معطل مانده‌اند.

به گفته مهرانه موسوی (مسئول بخش اداری شرکت نگین سبز خاورمیانه) بعد از پیگیری‌های ۲ ساله کارفرمای کشتی‌های لایروب، شعبه یک سازمان تامین اجتماعی بندرعباس کمبود مدارک احراز اشتغال کارگران را علت عدم پذیرش حق بیمه کارگران اعلام کرده و هر بار مدرک جدیدی می‌خواهند.

طبق اظهارات او؛ ۲ سال است که شرکت مایل به پرداخت حق بیمه کارگران است اما سازمان تامین اجتماعی مدارک پرونده را ناکافی می‌داند و هر بار بهانه‌ای دارد.