دادگاه تجدیدنظر؛ حسین دهباشی به ۴ ماه حبس محکوم شد

حسین دهباشی، تاریخ پژوه و مستندساز با شکایت وزارت بهداشت و به اتهام “تشویش اذهان عمومی” در دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد. 

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، شنبه ۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۷، حسین دهباشی که پیش از این از شکایت وزارت بهداشت بابت اظهار نظری در خصوص سخنان سید حسن قاضی‌زاده وزیر بهداشت سابق دولت دوازدهم خبر داده بود، در یادداشتی از قطعی شدن حکم ۴ ماه زندان در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

دهباشی در صفحه شخصی خود نوشت: “حکم ۴ماه حبس قطعی به جهت شکایت دولت (وزارت بهداشت) در باب تشویش اذهان عمومی در مرحله‌ی تجدید نظر نیز عینا تایید و به اجرای احکام ابلاغ شد”.

وی پیشتر درباره شکایت وزارت بهداشت گفته بود: “بنابر شکایت آقای قاضی‌زاده هاشمی دادگاه دارم. بابت نقدی که در فضای مجازی به ایشان نوشتم و سخن ایشان از دلایل ترور مطهری را تحریف تاریخ دانستم. جالب این‌که آن نقد به شخص ایشان است و هیچ ربطی به وزارت یا وزیر بهداشت نداشت اما طرح دعوا از سوی آن مجموعه است!”.

در متنی که دهباشی به آن اشاره دارد، وی ضمن نادرست دانستن روایت سید حسن قاضی‌زاده از کشته شدن مرتضی مطهری نوشته بود: “آنچنانکه برخی وزرای ارجمند و مقامات عزیز و عالیه دولت فعلی خود به قوه محترم قضائیه اظهار داشته‌اند، بعضا دارای ثروت‌هایی بالغ بر هزار میلیارد تومان هستند. انشاالله که همه دارایی‌های ایشان و از جمله ثروت آقای وزیر معزز بهداشت ناشی از رزق حلال است اما صرفا از باب کنجکاوی ریاضیاتی اجازه داریم که از خود بپرسیم، حتی اگر در ظرف ۳۷ سال پس از انقلاب، ایشان که معمولا شاغل در دولت بوده اند، از قبل مشاغل پاره وقت خود در بخش خصوصی، ماهی یک میلیارد تومان نیز درآمد داشتند و هیچ هم خرج نمی‌کردند اکنون نهایتا باید ۴۴۴ ملیارد تومان درآمد داشتند و هنوز بیش از ۵۵۰ملیارد تومان اختلاف حساب است؟ و اگر چنین پرسشی را پرسید باید احیانا و به دروغ متهم شود به همفکری با امثال گروهک تندروی فرقان؟”.

دهباشی پیش‌تر نیز در تاریخ ۱۲ آبان‌ماه سال جاری به شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران احضار شده بود. در احضاریه از وی خواسته شده بود جهت دفاع از اتهام انتسابی در گزارش وزارت اطلاعات در روز ۱۴ آبان‌ماه در دادسرا حاضر شود.

حسین دهباشی تاریخ‌پژوه و مستندساز، بیشتر به خاطر ساخت مستندهای تبلیغاتی حسن روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و نیز مستند به روایت دربار شناخته شده‌است. وی تاکنون مسئولیت‌های مختلفی از جمله مدیریت پروژه تاریخ شفاهی ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر عهده داشته است. وی از سال ۱۳۹۴ پروژه تاریخ شفاهی جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده‌است.