تبرئه یک شهروند در سقز، همزمان با آزادی یک شهروند بازداشتی در ارومیه و بازداشت ۵ تن دیگر

یک شهروند سقزی در رابطه با اتهام «همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام» در دادگاه تبرئه شد. همزمان یک شهروند بازداشت شده در ارومیه با پایان مراحل بازجویی به صورت موقت آزاد شد. در شهرهای اشنویه، سروآباد و پاوه نیز پنج شهروند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، «محمدصالح شکری» معلم اهل شهرستان سقز در دادگاه انقلاب این شهر در رابطه با اتهام «همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام» تبرئه شد.

محمدصالح شکری روز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷، پس از تفتیش منزل مسکونی‌اش توسط نیروهای وزارت اطلاعات در سقز بدون ارائه‌ی برگه‌ی قضایی بازداشت و نهایتا روز یکشنبه ۶ آبان با سپردن وثیقه‌ی ۷۵ میلیون تومانی موقتا تا هنگام پایان دادرسی آزاد شده بود.

بر اساس این گزارش محمدصالح شکری که از ٢۴ سال پیش در وزارت آموزش و پرورش مشغول تدریس است، پیش از این هم در گزینش نیروی دانشگاه آزاد با مشکل مواجه شده بود.

همزمان از ارومیه گزارش شده است که روز پنجشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۷، «مجید تیباش» فرزند خالد از اهالی دیزج مرگور با پایان مراحل بازجویی به صورت موقت و تا هنگام پایان دادرسی آزاد شده است.

او روز ۵ دی به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام» به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات ارومیه احضار و پس از اتمام بازجویی به صورت موقت آزاد شده بود اما پس از ساعاتی مجددا بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات منتقل شده بود.

بر اساس این گزارش مجید تیباش سال ٩١ هم به علت فعالیتهای سیاسی از دانشگاه علمی – کاربردی ارومیه اخراج شده و در سالهای اخیر چندین بار دیگر بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته بود.

همزمان از شهرستان اشنویه گزارش شده است که روز پنج‌شنبه ۲۷ دی‌ماه، سه شهروند به نام‌های «علی اسماعیلی» ۴۰ ساله فرزند محمد از اهالی روستای جاشیران، «عثمان حسنی» و «حسن موسوی» بدون ارائه‌ی برگه‌ی قضایی به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف نظام» به صورت جداگانه توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

پیش از آن روز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه هم یک شهروند به نام «عبدالله ادوایی» از اهالی روستای سلین از توابع شهرستان سروآباد پس از احضار به اطلاعات سپاه پاسداران در دهستان شالیار بازداشت شده بود.

همچنین هفته‌ی اول دی‌ماه، یک شهروند به نام «ارشیا ملکی» از اهالی روستای زردویی از توابع پاوه، در دهستان ماکوان بخش باینگان بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات کرمانشاه منتقل شده است.

از دلایل بازداشت این شهروندان تاکنون اطلاعی در دست نیست.