دادگاه سه فعال ترک در نقده برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه  اولدوز قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری سه فعال ترک در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری نقده برگزار شد. اتهام مطروحه علیه این شهروندان طی احضاریه‌ای که پیشتر به صورت الکترونیکی برای آنها ارسال شده بود “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی” عنوان شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۶ دی‌ماه ۹۷، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه اولدوز قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری نقده برگزار شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “در جلسه روز جاری که به ریاست قاضی بنیاد‌پور برگزار شد و حدود دو ساعت به طول انجامید نوع اتهام را مرتبط با مسئله پانترکیسم دانسته و در این ارتباط سوالاتی پرسیده که این موضوع با واکنش متهمین همراه شده است و از قاضی خواسته‌اند که محدوده سوالاتش خارج از اتهام انتسابی در این پرونده نباشد”.

لازم به ذکر است امیر ستاری رئوف یکی از متهمان این پرونده که در حال گذراندن محکومیت ۷ ماهه خود در زندان تبریز است، اجازه حضور در جلسه دادگاه را نداشت و این جلسه بدون حضور وی برگزار شد.

در تاریخ ۶ دی‌ماه ۹۷، اولدوز قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری به دادگاه انقلاب شهر نقده احضار شده بودند.

گفته می‌شد این احضار در ارتباط با برگزاری مراسم دوازدهمین سالگرد اعتراضات خردادماه ۸۵ در آذربایجان در گلزار شهدای شهرستان نقده بوده است.

در تاریخ ۴ خردادماه ۹۷، این سه شهروند به همراه چند تن دیگر از فعالان آذربایجان غربی در مراسم دوازدهمین سالگرد کشته شدگان اعتراضات خونین خرداد ۸۵ در گلزار شهدای شهرستان نقده و پس از اتمام مراسم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ساعاتی بعد همه بازداشت شدگان به غیر از این سه شهروند آزاد شده بودند.

اولدوز قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری پس از چند روز از بازداشتگاه اداره اطلاعات با قرار وثیقه آزادشده بودند.

لازم به ذکر است اولدوز قاسمی که بارها سابقه احضار و بازداشت در پرونده خود دارد در تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۷، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب این شهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

پیش‌تر یک فرد نزدیک به این شهروند در این خصوص به هرانا گفت: “خانم قاسمی به همراه وکیل خود در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی دادگستری ارومیه حاضر شد. ایشان در این شعبه شفاها مطلع شد که به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق ایراد سخنرانی بر مزار فرزاد اسدپور یکی از جان باختگان اعتراضات سال ۱۳۸۵ مناطق ترک نشین” با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است”.