ممانعت از بستری شدن مصطفی دانشجو علیرغم اعزام به بیمارستان / اسناد پزشکی

مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری و از فعالان حقوق دراویش گنابادی که در زندان اوین تحمل حبس می کند در پی بیماری امروز به بیمارستان بقیه الله تهران منتقل شد. علیرغم بیماری و توصیه پزشکان این درویش زندانی بدون رسیدگی پزشکی کافی به زندان بازگردانده شد. ممانعت از بستری شدن این زندانی در حالی صورت گرفت که پزشکان بهداری زندان بر ضرورت انجام عمل جراحی وی تاکید می کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۳ دی‌ماه ۹۷، مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری و فعال حقوق دراویش گنابادی محبوس در زندان اوین در پی تشدید بیماری به بیمارستان بقیه الله تهران منتقل شد. علیرغم این اعزام او بدون دریافت خدمات درمانی مناسب و صرفا پس از انجام معاینات به زندان بازگردانده شد.

علی شریف زاده وکیل مصطفی دانشجو پس از انتقال وی به بیمارستان ظهر امروز در یادداشتی نوشته بود: “مصطفی دانشجو به علت تشدید بیماری تنفسی و گوارشی به بیمارستان اعزام شده، امید است تیم پزشکی بیمارستان اقدامات خود را با دقت و ظرافت تمام در انجام تست های پزشکی و معاینه و در صورت لزوم بستری اورژانسی انجام دهند”.

وکیل آقای دانشجو پیشتر نیز با ارسال نامه‌ای به سازمان‌ زندان‌ها از این نهاد خواسته بود تا با توجه به گزارش‌های پزشکی موجود، مقدمات بستری وی را در مراکز درمانی تخصصی فراهم کنند امری که کماکان با کارشکنی مسئولین قضایی و سازمان زندانها روبرو است.

علیرضا روشن از فعالان حقوق دراویش در گفتگو با گزارشگر هرانا در این باره گفت: “مصطفی دانشجو از مدتها پیش به بیماری های مختلفی دچار است و تشدید بیماری های او در دوران حبس بین سالهای ۹۰ تا ۹۴ شروع شده است و حکم آزادی وی در سال ۹۴ نیز زمانی به وی ابلاغ شد که در بیمارستان تجریش تهران به دلیل وخامت حال بستری بود”.

وی در خصوص وضعیت پزشکی آقای دانشجو افزود: “مصطفی دانشجو مبتلا به بیماری آسم شدید است و بخشی از ریه وی به طور کامل از کار افتاده است و علاوه بر آن دچار بیماری ایسکمیک قلبی است که علاوه بر اینکه باید به صورت مداوم تحت نظر پزشک باشد به دلیل تنگی نفس باید دائما کپسول اکسیژن به همراه داشته باشد. در گزارش پزشکی مصطفی دانشجو به سینکوپ های متعدد قلبی هم اشاره شده که اصطلاحا به آن غش گفته می‌شود. علیرغم اینکه از زمان حبس قبلی در زندان اوین تمام اسناد بیماری های آقای دانشجو در بایگانی بهداری بیمارستان اوین موجود است، دادستانی، دادیار ناظر بر زندان رستمی و مسئولین زندان اوین از اعزام وی به بیمارستان و آغاز پروسه درمان وی جلوگیری میکنند“.

علیرضا روشن در ادامه توضیحات خود در خصوص شرایط مصطفی دانشجو در محیط زندان افزود: “با توجه به تعداد بسیار زیاد زندانی در محل حبس وی و استفاده این زندانیان به صورت مداوم از آشپزخانه با وجود دود و بخار روغن و مواد دیگر امکان تنفس برای مصطفی دانشجو وجود ندارد و به گفته پزشکان تحت این شرایط با وجود بیماری آسم شدید و ایسکمیک قلبی احتمال بروز سکته قلبی بسیار بالا است و مصطفی دانشجو به دلیل عدم رسیدگی پزشکی همچنین از ناحیه دستگاه گوارشی نیز دچار بیماری شده و درد شدیدی را متحمل است. همچنین سینکوپ های متعدد این زندانی باعث شده است که به دلیل غش های ناگهانی به تنهایی حتی قادر به استحمام هم نباشد”.

مصطفی دانشجو در حال تحت این شرایط نگهداری می‌شود که به گفته پزشکان علاوه بر استفاده از کپسول اکسیژن، هوای اتاق محل تنفس وی نیز باید تصفیه شود.

آقای روشن در ارتباط با اعزام روز جاری دانشجو به بیمارستان و بازگرداندن وی به زندان گفت: “علیرغم اینکه طبق نظر پزشکان بهداری زندان اوین و با توجه به اسناد پزشکی وی در بایگانی بهداری زندان، مصطفی دانشجو باید فورا بستری شده و تحت معاینات و عمل جراحی قرار گیرد، وی روز جاری به بیمارستان منتقل شده و به زندان بازگردانده شده است هرچند امیدوار بودیم پزشکان بیمارستان بدون در نظر گرفتن فشارهای مسئولین زندان و با توجه به وضعیت بسیار نامناسب دانشجو، و در اولویت قرار دادن مسئولیت پزشکی خود وی را بستری کنند که متاسفانه این اتفاق نیوفتاد”.

لازم به ذکر است مصطفی دانشجو، که هم اکنون در بند مالی زندان اوین در حال تحمل حبس است در تاریخ ۲۵ آذرماه سال جاری به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور، تشویش اذهان عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» جمعاً به هشت سال حبس محکوم شده بود.