احضار عسگر اکبرزاده، فعال ترک به دادگاه انقلاب اردبیل/ سند

روز یکشنبه، عسگر اکبرزاده فعال ترک (آذربایجانی) طی ابلاغیه ای به شعبه دوم دادگاه انقلاب اردبیل احضار شد. در این احضاریه از وی خواسته شده در تاریخ ۳ بهمن ماه در این دادگاه حاضر شود. اتهام مطرح شده علیه وی “تشکیل دسته غیرقانونی جهت برهم زدن امنیت کشور” عنوان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۳ دی‌ماه ۹۷، عسگر اکبرزاده، فعال ترک به شعبه دوم دادگستری عمومی و انقلاب اردبیل احضار شد.

طی این احضاریه از وی خواسته شده است که در خصوص گزارش مرجع انتظامی مبنی بر تشکیل دسته غیر قانونی جهت بر هم زدن امنیت کشور ساعت ۱۰ صبح روز ۳ بهمن ماه در این دادگاه حاضر شود.

لازم به ذکر است این شهروند اهل اردبیل در تاریخ ۱۱ تیرماه به همراه سه تن دیگر به نامهای “علی واثقی”، “سعید صادقی‌فر” و “عباس لسانی” توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان در رابطه با مراسم قلعه بابک بازداشت و پس از صدور قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی در تاریخ ۱۹ تیرماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

گفتنی است که طی روزهای شنبه و یکشنبه نیز هرانا در دو گزارش از احضار دو شهروند دیگر در اردبیل به نام‌های رحیم غلامی و علی واثقی به دادگاه انقلاب اردبیل خبر داده بود.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است.

هرانا پیشتر در گزارشی تفضیلی به بررسی برخوردهای امنیتی با فعالان ترک و افزایش فشار بر روی این شهروندان از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۸ آذرماه ۹۷ پرداخته بود.