پس از گذشت ۲ ماه؛ تداوم پلمب محل کسب شهروندان بهایی در خرمشهر

پس از گذشت ۲ ماه، محل کسب چهار شهروند بهایی در خرمشهر همچنان پلمب است. گفته می‌شود علیرغم پیگیری‌‌های مکرر و مراجعه این شهروندان به نهادهای مختلف تاکنون پاسخی به آنان داده نشده است. محل کسب این شهروندان در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه، به دستور نهادهای قضایی و توسط اداره اماکن خرمشهر پلمب شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه محل کسب متعلق به چهار شهروند بهایی در خرمشهر پس از گذشت ۲ ماه همچنان پلمب است.

یک منبع نزدیک به این شهروندان به گزارشگر هرانا گفت: “با وجود پیگیری‌های مکرر از سوی این شهروندان در اداره اماکن، اتحادیه‌ها، اداره اطلاعات، دادستانی و سایر نهادهای مسئول، تاکنون پاسخ روشنی از سوی مسئولین به این آنها داده نشده و از میان پنج محل کسب تاکنون فقط محل کسب دو تن از این شهروندان در روزهای اخیر فک پلمب شده است”.

گفتنی است از میان محل‌های کسب پلمب شده در خرمشهر،  محل کسب کامبیز آزادی (واحد صنفی فروشگاه چرخ خیاطی)، ساکن آبادان، کوروش جابری (واحد صنفی تنظیم موتور) ساکن خرمشهر و حسین علی حبیبی و بهنام حبیبی (واحد صنفی عینک سازی) ساکن آبادان، همچنان پلمب است.

از تاریخ ۲۴ آبان‌ماه، محل کسب این شهروندان بهایی به دستور نهادهای قضایی و توسط اداره اماکن خرمشهر پلمب شده است.

شهروندان بهایی بر اساس باور دینی خود اماکن کسب خود را به هدف اجرای مناسک مذهبی تعطیل می‌کنند. اما دستگاه‌های انتظامی و امنیتی علیرغم حقوق مشخص قانونی و شهروندی افراد در عمل به باورهای دینی خود و نحوه مدیریت اماکن تجاری خود، به پلمپ اماکن کسب آنان اقدام می کنند.

اقدام به پلمب مراکز صنفی شهروندان بهایی در حالی انجام می‌شود که براساس بند ب ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، صاحبین واحد صنفی می‌توانند تا سقف ۱۵ روز در سال واحد صنفی خود را بدون اطلاع اتحادیه تعطیل نمایند.

پلمب اماکن کسب بهاییان در ایران در حالی ادامه دارد که شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ۱۲ آذرماه سال جاری در گفتگو با رسانه ها گفت که “راجع به پلمپ اماکن تجاری و ممانعت از فعالیت بهایی‌ها، استعلاماتی از معاونت حقوقی رئیس جمهور شده است و این بحث را از طریق حقوقی پیش می‌بریم تا راهکاری برای موضوع بیابیم.”