واکنش ها به مرگ زن جوان متهم کننده سلمان خدادادی به تجاوز جنسی/ تکذیب ها و اسناد

پیکر زهرا نویدپور، دختری که نماینده مجلس ملکان را به تجاوز جنسی متهم کرده بود و در میانه یک روند حقوقی قرار داشت روز یکشنبه ۱۶ دی ماه در منزل مادری خود در شهر ملکان پیدا شد. گمانه‌ها در مورد نحوه جان باختن او متعدد است؛ بنابراین تا زمان اعلام نظر پزشکی قانونی نمی‌توان علت فوت او را مشخص شده دانست. واکنش‌هایی که انتظار می‌رفت حداقل در زمان پیگیری‌های مکرر زهرا نویدپور مشاهده شود، پس از مرگ او اتفاق افتاد و پس از بازتاب گسترده این اتفاق، در نهایت برخی نمایندگان و بعضا مسئولین میان رده را وادار به اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۶ دی‌ماه ۹۷، پیکر زهرا نویدپور، متهم کننده سلمان خدادادی، نماینده مجلس به آزار و تجاوز جنسی در منزل مادری خود پیدا شد.

علیرغم اینکه زهرا نویدپور طی ماه‌های اخیر با ارائه اسناد، از طریق نهادهای قضایی، شورای نگهبان، نمایندگان دیگر مجلس و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیر شکایت خود علیه سلمان خدادادی شده بود، این سلسله اقدامات پس از مرگ او توسط برخی از این مسئولین و نهادها کتمان شده است.

از روز یکشنبه و همزمان با انتشار خبر فوت مشکوک زهرا نویدپور و گمانه‌زنی‌ها در ارتباط با دلیل مرگ وی، برخی مسئولین، به دلیل فشاری که بازتاب گسترده این خبر در پی داشت، وادار به واکنش‌ نسبت به این موضوع شدند؛ واکنش‌هایی که نقش نوشدارویی تاریخ گذشته بعد از مرگ زهرا نویدپور را دارند.

علیرغم پیگیری‌های جدی و مکرر زهرا نویدپور و انتشار اسناد ادعایی وی از طریق هرانا و در پی آن رسانه‌های دیگر و حتی واکنش برخی رسانه‌های داخلی نسبت به این موضوع، تعدادی از مسئولین نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود و رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی این کمیسیون

محمدرضا امیرحسن‌خانی نماینده فردوس در مجلس، نایب رئیس کمیسیون اصل نود و رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی این کمیسیون با اشاره به اینکه تاکنون شکایتی در این رابطه به بنده تحویل داده نشده گفته است: “چنانچه شکایتی در رابطه با این نماینده به کمیسیون اصل نود واصل شود، حتما آن را بررسی می‌کنیم. ممکن است رسیدگی به پرونده در محدوده صلاحیت کاری ما نباشد، اما این به معنای عدم بررسی نیست و چنانچه در صورتی که این موضوع یا هر موضوع و هر پرونده دیگری در محدوده صلاحیت کاری ما در کمیسیون نباشد، پس از بررسی‌ها اعلام می‌کنیم که ادامه کار این پرونده باید در قوه قضائیه پیگیری شود”.

عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی

علیرضا سلیمی نماینده محلات و عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز گفته است: “تا این لحظه گزارشی در این خصوص به ما داده نشده و در حد همان مطالبی است که در فضای مجازی منتشر شده است. حال اگر گزارشی دال بر این موارد بدست ما برسد بررسی خواهیم کرد تا به صحت و سقم این موضوع پی ببریم”.

این عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس ادامه داد: “هر کس که مستنداتی در خصوص نماینده ملکان دارد می‌تواند به هیات نظارت ارائه کند و این کمک بزرگی به بررسی‌ها و تصمیم‌گیری ما خواهد کرد و مردم بدانند کلیه اطلاعات محرمانه خواهد ماند”.

وی با ادعای اینکه در این‌گونه موارد هیات نظارت با وسواس و حساسیت مسائل را پیگیری می‌کند گفت: “به هر حال ما هم باید اسنادی را داشته باشیم تا بتوانیم به صورت دقیق موضوع را دنبال کنیم”.

سلیمی در خاتمه مدعی شد قطعا و بدون شک ما مساله سلمان خدادادی نماینده ملکان در مجلس را در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان پیگیری خواهیم کرد و از شخص خدادادی هم سوال خواهیم کرد که اصل موضوع چیست؛ بنابراین طی نشست بعدی هیات نظارت ما این مساله را مطرح خواهیم کرد و ضمن آن از سلمان خدادادی توضیح می‌خواهیم؛ بنابراین اگر چنین موضوعی صحت نداشته باشد با مجلس بازی شده است و اگر هم صحت داشته باشد که در هر صورت اقدامات لازم و جدی صورت خواهد گرفت.

در ادامه تصاویری از متن گفتگوهای زهرا نویدپور با نمایندگان مجلس نیز می‌آید؛

روح‌الله حسینیان شعبه ۱۳ بررسی اعتبارنامه‌‌های نمایندگان مجلس هشتم

رئیس شعبه ۱۳ بررسی اعتبارنامه‌‌های نمایندگان مجلس هشتم که اعتبارنامه سلمان خدادادی را رد کرده بود، دلیل رد این اعتبارنامه در این شعبه را بازگو نمی‌‌کند و می‌گوید: درست نیست ما وارد حوزه خصوصی افراد شویم. نه شرع، نه قانون و نه عرف چنین اجازه‌ای به ما نمی‌دهد.

روح‌الله حسینیان در پاسخ به این سؤال که دلیل رد اعتبارنامه سلمان خدادی، نماینده ملکان در شعبه ۱۳ بررسی اعتبارنامه نمایندگان مجلس هشتم چه بود، اظهار می‌کند: اینکه درست نیست و این مسأله ورود به حوزه خصوصی افراد است که نه شرع این اجازه را به ما می‌دهد، نه قانون و نه عرف. من در کار غیرشرعی دخالت نمی‌کنم.

او اضافه می‌کند: اینها مسائل خصوصی افراد است که هنوز نه چیزی ثابت شده و نه معلوم هست که چه بوده. اسلام به ما اجازه دخالت نمی‌دهد و من به آن وارد نمی‌شوم. من راجع به این مسائل صحبت نمی‌کنم.

اعتبارنامه سلمان خدادادی، نماینده‌ای که نامش با مرگ مشکوک زهرا نویدپور، بار دیگر بر زبان‌ها افتاده است، برای تایید شدن در مجلس هشتم با دردسر جدی مواجه شده بود.

شعبه ۱۳ بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان به ریاست روح‌الله حسینیان اعتبارنامه او را رد کرده بود. فاطمه آلیا یکی از نمایندگان جدی در عدم تایید اعتبارنامه نماینده ملکان به دلیل اتهامات اخلاقی بود. با این حال، اعتبارنامه خدادادی بعد از دو ماه و با پادرمیانی ریش‌سفیدان مجلس و به سفارش  تایید شد. سلمان خدادادی همچنین در انتخابات مجلس نهم نیز رد صلاحیت شد.

بی توجهی و یا ادعای بی اطلاعی برخی نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع در حالی صورت می‌گیرد که تصاویری از متن گفتگوهای مدعی قربانی تجاوز با نمایندگان مجلس پیشتر توسط هرانا منتشر شده بود؛ هر چند این تصاویر متن کامل گفتگوها را روایت نمی‌کند اما مشخصا نشان می‌دهد که فرد قربانی برای استیفای حقوق خود به تمام افراد مسئول و نهادهایی که تصور می‌کرد، می‌خواهند در این دادخواهی او را یاری کنند مراجعه کرده است.

پیشتر این قربانی در جریان پیگیری شکایات خود طی تماسی با محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس از ایشان به جهت پیگیری این موضوع درخواست کمک کرده بود که آقای صادقی از این قربانی خواسته بود که موضوع را با کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح کند.

این درحالی است که پس از انتشار فایل صوتی گفتگوی سلمان خدادادی با یکی از قربانیان آزار جنسی در گزارش هرانا پروانه سلحشوری رییس فراکسیون زنان در مجلس و جمالی نوبندگانی سخنگوی کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان در گفتگویی که مورخ ۲ مرداد ماه سال جاری با اعتماد آنلاین داشته گفته‌ بود که هیچ شکایتی علیه نماینده مجلس مذکور به دست ما نرسیده است و در صورت وجود شکایت علیه این نماینده و اثبات اینکه اسناد موجود مربوط به این نماینده است شکایت می‌کنیم.

طی تماسی که این قربانی با پروانه سلحشوری داشته و پس از دریافت بخشی از اسناد و مدارک، ایشان قول پیگیری موضوع و اصلاح گفتگویشان با اعتماد آنلاین را داده‌اند؛ ولی با این وجود پس از گذشت چند هفته گفته‌اند که دیگر در فراکسیون زنان نیستند و خبری از پیگیری موضوع توسط خانم سلحشوری و کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان نیز نبوده و پاسخی از سوی آنها داده نشده بود.

علی‌رغم پیگیری‌ها و تماس‌های مکرر این قربانی با کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان که “علی مطهری” و “مسعود پزشکیان” به عنوان نائب رئیس مجلس ریاست آن را بر عهده دارند آخرین پاسخ این بوده که به گفته «ریاست کمیسیون» این مجموعه هیچ دخالتی در ارتباط با این موضوع نخواهد کرد و قربانی را به ارتباط مجدد و رفع مشکلات با خود سلمان خدادادی و پیگیری نکردن موضوع تشویق کرده بود.

علیرغم اطلاع «علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس»، «علی مطهری و مسعود پزشکیان به عنوان نائب رئیسان مجلس و رئیس کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان و اعضای این کمیسیون»، «پروانه سلحشوری و دیگر اعضای فراکسیون زنان مجلس» و دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله «الیاس حضرتی و محمود صادقی» و همچنین «حراست مجلس شورای اسلامی»، «اطلاعات سپاه ملکان»، «اداره اطلاعات شهرستان ملکان»، «دادگستری و دادستان شهر ملکان»، «شورای نگهبان» و بسیاری نهادها و ارگان‌های دیگر از جزئیات این موضوع، نه‌تنها هیچ واکنشی از سمت هیچ فرد و نهادی در این باره دیده نشد، بلکه سلمان خدادادی در کنار سمت نماینده مجلس مردم ملکان و ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس، از تاریخ ۱ مردادماه سال جاری برای مدت ۴ سال دیگر به عنوان رئیس هیئت قایقرانی استان تهران نیز انتخاب شده بود.

اکبر اعلمی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی

از سوی دیگر اکبر اعلمی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشته است: “این زن جوان در زمان حیات خود مدعی تجاوز رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به خود بوده و حتی از او شکایت کرده بوده است؛ با این حال شکایت او به قوه قضاییه، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان و حتی شورای نگهبان به جایی نرسیده است و او اقدام به خودکشی کرده است. حتی اگر اعلام شود که این خانم خودکشی کرده است، با توجه به نامه نگاری ها و اظهارات وی که در قالب فایل های صوتی و تصویری منتشر شده است، باید انگیزه و دلایلی که یک دختر ۲۸ ساله را وادار به خودکشی می‌کند، مشخص و به افکار عمومی اعلام شود”.

دادستانی شهرستان ملکان

دو روز بعد از انتشار خبر مرگ زهرا نویدپور دادستانی شهرستان ملکان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که علت مرگ او «در ظاهر» خودکشی بوده است.

مهدی علیمرادی گفته بود: «دو روز قبل دختر جوانی به نام زهرا نویدپور در ملکان خودکشی کرده و این موضوع محرز شده است. در ظاهر خودکشی صورت گرفته و برای مشخص شدن جزئیات و دلایل این موضوع جسد متوفی به پزشکی قانونی اعزام شده تا بررسی‌های دقیق و علمی روی جسد متوفی انجام شود».

لازم به یادآوری است که مهدی علیمرادی دادستان ملکان پیشتر در تاریخ ۱۵ مرداد شکایت زهرا نویدپور را رد و همانطور که در پی می آید اعلام کرده بود که این نهاد امکان و صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد:

“در خصوص اتهام آقای سلمان خدادادی دائر بر تجاوز آزار اذیت و شکنجه روحی، تهدید، توهین، موضوع شکایت خانم زهرا نویدپور صرف‌نظر از صحت و سقم موضوع، نظر به این که متشاکی علیه، نماینده مجلس شورای اسلامی می‌باشد و حسب مفاد ماده ۳۰۷ قانون آئین دادرسی کیفری رسیدگی به جرائم نمایندگان مجلس بر صلاحیت دادگاه های کیفری تهران میباشد، لذا این دادسرا عدم صلاحیت خود را به شایستگی و اعتبار دادگاه کیفری تهران صادر و اعلام می‌نماید”.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملکان

مهدی علی مرادی”

نامه چند تشکل‌ اسلامی دانشجویی

تشکل‌های اسلامی دانشجویان چهار دانشگاه ایران خواستار رسیدگی به «مساله اخلاقی منتسب به یکی از نمایندگان» شده‌اند. اخیرا مرگ مشکوک زن جوانی خبرساز شد که شکایت کرده بود سلمان خدادادی، نماینده ملکان، به او تجاوز کرده است.

“جامعه اسلامی دانشجویان” دانشگاه‌های تبریز، آزاد تبریز، شهید مدنی آذربایجان و صنعتی سهند در نامه خود از علی لاریجانی خواسته‌اند که «مساله اخلاقی منتسب به یک نماینده را مورد بررسی قرار داده و صحت یا عدم صحت آن را به افکار عمومی گزارش دهد».

در بخشی از این نامه که رونوشت آن به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی نیز ارسال شده آمده است: “مجلسی که نتواند بر اعضای خود نظارت کند، نمی‌تواند داعیه‌دار نظارت بر دستگاه‌های اجرایی و مجریان قانون باشد اما مصیبت بزرگ‌تر اینکه، این اقدامات تبدیل به امری متعارف و عادی شود و مجلس، بی‌تفاوت از کنار آن رد شود”.

دفتر نمایندگی بیمه ایران در میدان ولیعصر تهران، متعلق به سلمان خدادادی

در بخشی از فایل صوتی مکالمه سلمان خدادادی که در آن به تهدید و تطمیع زهرا نویدپور پرداخته بود و توسط این قربانی آزار جنسی جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته بود، این نماینده مجلس به زهرا نویدپور می‌گوید “چه لزومی داشت که به حراست مجلس ماجرای دفتر ولیعصر را بگویی؟” و از وی می‌خواهد که تمام گفته‌هایش را تکذیب کند و می‌گوید راه به جایی نخواهد برد.

خبرنگار سایت خبری رویداد ۲۴، روز چهارشنبه برای بررسی این موضوع با سلمان خدادادی تماس گرفته و پرسیده بود که آیا شما دفتری در خیابان ولیعصر دارید؟ و او پاسخ داده بود «اصلا دفتری در خیابان ولیعصر ندارد.» این در حالی است که علاوه بر فایل گفت‌وگوی سلمان خدادادی با زهرا نویدپور، اطلاعات سایت بیمه مرکزی نیز نشان می‌دهد دفتر بیمه ایران در میدان ولیعصر متعلق سلمان خدادادی است.

شرکت بیمه ایران، کد نمایندگی در شرکت: ۲۰۲۰۳، نام و نام خانوادگی: سلمان خدادادی، تاریخ شروع فعالیت: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲، وضعیت: فعال، نشانی: تهران، میدان ولی عصر، مجتمع تجاری ایرانیان، طبقه دوم، واحد ۳، تلفن : ۸۸۹۲۸۹۱۷، طول جغرافیایی: ۵۱.۴۰۷۵ و عرض جغرافیایی ۳۵.۷۱۰۴.

این اطلاعات دقیق شرکتی است که زهرا نویدپور گفته بود در آن محل مورد تجاوز این نماینده مجلس قرار گرفته و در کنار باقی اسناد واضح، وجود این دفتر نیز توسط نماینده مجلس انکار می‌شود.

خبرنگار رویداد ۲۴ در تماس با این دفتر بیمه از طریق کارکنان آن محل مطلع شده است که دفتر متعلق به سلمان خدادادی است و خودش نیز روز گذشته در آن محل حضور داشته است.

در تماسی مجدد این خبرگزاری با سلمان خدادادی وی منکر وجود این دفتر و همچنین شناختن فردی به نام زهرا نویدپور شده است.

پس از انتشار گزارش دادستانی و تایید مرگ زهرا نویدپور و تماس مجدد با سلمان خدادادی، وی گفته است که ممکن است دفتر به نام او باشد ولی به آنجا رفت و آمد نمی‌کند.

خبرگزاری رویداد ۲۴ گفته است به جز فایل صوتی که مدتی پیش منتشر شده بود، فایل تصویری نیز منتشر شد که در آن زهرا نویدپور مدعی شده دو نفر از نزدیکان سلمان خدادادی او را تهدید کرده‌اند. این افراد با اسامی «کمال.خ» و «مسعود.ه» معرفی شده بودند. سلمان خدادادی اما گفته این افراد را اصلا نمی‌شناسد.

در گفتگویی که پیشتر زهرا نویدپور با گزارشگر هرانا داشته از تهدید توسط دو شخص مذکور خبر داده و اسامی و نسبت آنان با سلمان خدادادی را بازگو کرده بود.

دو شخصی که سلمان خدادادی مدعی شده است آنها را نمی‌شناسد:

“مسعود هاشم پور؛ مدیر کل امور حقوقی شهرداری تبریز و خواهر زاده سلمان خدادادی” و “کمال خوش پیمان؛ سرپرست حراست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و از نزدیکترین دوستان سلمان خدادادی” است.

در مجموع مدارک و گفت‌وگوهایی که هرانا از خانم نویدپور داشت، وی از قصد خود برای پیگیری حقوقی و احقاق حقوق خود سخن گفته بود. از سوی دیگر وی به تهدید مکرر خود توسط متهم (نماینده مجلس) و عوامل او اشاره کرده بود و اساسا به همین دلیل نامه‌ای به قاضی پرونده نوشته بود و مدعی شده بود که “امنیت جانی ندارد”. او از قاضی بابایی بر اساس دست‌نوشته‌ای که پیشتر توسط هرانا منتشر شده بود تقاضای تامین امنیت خود را کرده بود.

زهرا نویدپور ۲۸ ساله اهل ملکان پس از طرح شکایت به شورای نگهبان، حراست مجلس و کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان به دادگاه ملکان نیز مراجعه کرده و طرح شکایت کرده بود علی‌رغم وعده دادستانی مبنی بر پیگیری پرونده، در تاریخ ۱۵ مردادماه با رد شکایت از طرف دادستانی و عدم رسیدگی به شکایت روبرو شده بود.

سلمان خدادادی کیست؟

آن‌طور که “در صحن” نقل کرده است، سلمان خدادادی متولد ۱۳۴۱ است. دوره جوانی جذب دستگاه اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی شد و در جریان اعدام های دهه شصت از عناصر اداره اطلاعات آذربایجان شرقی بود و پس از یک دهه فعالیت در اداره اطلاعات با حمایت جامعه روحانیت مبارز، برای انتخابات دوره چهارم مجلس از حوزه انتخابیه بناب و ملکان اعلام نامزدی کرد و پس از ناکامی در ورود به مجلس چهارم به عنوان مدیرکل اداره اطلاعات اردبیل و پس از آن به عنوان فرمانده سپاه ملکان به فعالیت‌های خود ادامه داد.

خدادادی پس از یک دوره ناکامی در ورود به مجلس در سال ۱۳۷۴ بار دیگر برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کرد و این بار توانست به عنوان نماینده بناب و ملکان انتخاب شود؛ اما صحت انتخابات توسط مردم بناب زیر سوال رفت و اعتراضات مردم به درگیری مسلحانه و کشته شدن تعدادی از متعرضان منجر شد. مردم بناب معتقد بودند که به نامزدی از شهر ملکان رای نداده و نمی‌توانند صحت انتخابات را تایید کنند. در نهایت به عنوان عضوی از بدنه وزارت اطلاعات علی فلاحیان وارد مجلس پنجم شد.

سلمان خدادادی در خردادماه ۱۳۸۷ همزمان با پایان عمر مجلس هفتم از سوی دادگاهی در تهران احضار و پس از بازپرسی به اتهام ‏فساد اخلاقی و ارتباط نامشروع بازداشت شد. قرار بازداشت او پس از مواجهه حضوری با دو زن که از او شکایت کرده بودند ‏صادر شد. اما در ۷ خرداد با وثیقه ۱۵۰ میلیونی آزاد و بلافاصله در مجلس حاضر شد و سوگند نمایندگی خورد و پرونده او بسته شد.

در مجلس اصلاح‌طلب ششم،‌ بدون داشتن سابقه‌ای در حوزه درمانی به کمیسیون بهداشت و درمان رفت و پس از آن برای بار سوم نیز وارد مجلس شد، اما در مجلس هفتم به اتهام تجاوز به منشی خود و یکی از دختران مراجعه کننده به دفتر نمایندگان بازداشت و راهی زندان اوین شد. خبری که از سوی مقام‌های آن زمان قوه قضاییه و رئیس مجلس هفتم تایید شد. وی در حالی راهی زندان شد که موفق شده بود آراء لازم برای ورود به مجلس هشتم را جلب کند؛ اما این بار با مسئله رد اعتبارنامه‌اش توسط نمایندگان مجلس هشتم روبرو شد.

فاطمه آلیا و فاطمه رهبر دو تن از نمایندگان زن مجلس هشتم که در جریان فساد اخلاقی این نماینده مجلس بودند ابطال اعتبارنامه‌اش را خواستار شدند. سرانجام اعتبارنامه خدادادی در شعبه مربوطه رد شد ولی در جریان رسیدگی به پرونده‌اش در صحن مجلس،‌ به دستور علی لاریجانی،‌ جلسه مجلس غیر علنی شد و پس از جلسه غیر علنی، و در حالی که تعدادی از مردم ملکان در مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار اخراج او از مجلس بودند، نمایندگان به اعتبارنامه خدادادی رای مثبت دادند.

خدادادی پیش از تایید اعتبارنامه‌اش با پیش‌بینی اینکه اعتبارنامه‌اش تایید می‌شود، گفته بود: “مراحل پرونده در شعبه بازپرسی به اتمام رسیده و منتظر تشکیل دادگاه هستم؛ لذا در مورد پرونده قضایی‌ام تا به حال سخنی نگفته‌ام و مصاحبه نخواهم کرد و معتقدم این مسائل باید در دستگاه قضایی پیگیری شود و اگر حرفی بزنم که برخی از انقلاب رنجیده خاطر شوند آب به آسیاب دشمن ریختن است و موجب خشنودی دشمنان و رادیوهای بیگانه می‌شود”.

در انتخابات مجلس نهم،‌ نام سلمان خدادادی در فهرست رد صلاحیت شدگان قرار گرفت و از ورود به مجلس نهم محروم شد؛ اما از آنجا که در مجلس پنجم در کمیسیون امنیت ملی حضور داشت و رابطه نزدیکی با حسن روحانی (رئیس‌جمهور فعلی ایران) و جمع دیگری از اعضای کابینه روحانی داشت و به دلیل حمایت از حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۲، پس از انتخابات به عنوان گزینه اصلی استانداری بوشهر مطرح شد، ولی به دلایل نامعلوم روحانی از این تصمیم منصرف شد تا خدادادی به عنوان مشاور ظریف “وزیر امور خارجه” منصوب شود.

دو سال بعد،‌ خدادادی مجددا برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کرد و باز هم صلاحیت او برای انتخابات دهمین دوره مجلس توسط هیئت نظارت رد شد ولی با لابی‌ای در شورای نگهبان تایید صلاحیت شد و موفق شد راهی مجلس دهم شود. او در این انتخابات از حمایت لیست امید نیز برخوردار بود و نهایتا ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس دهم را نیز از آن خود کند.

سلمان خدادادی که در مجلس پنجم دانشجوی مدیریت بود. در طول نمایندگی موفق شد در رشته علوم سیاسی فوق لیسانس و در رشته روابط بین‌الملل دکترایش را اخذ کند و علاوه بر نمایندگی مجلس در دانشگاه تدریس کند.

سوابق اجرایی و مدیریتی

▫نماینده ملکان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دهم
▫رئیس هیئت قایقرانی استان تهران
▫مشاور وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی
▫نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس هشتم
▫عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هفتم
▫عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ششم
▫عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پنجم
▫فرمانده سپاه ملکان
▫مدیرکل اطلاعات اردبیل
▫معاون مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی

گزارشات پیشین هرانا در همین رابطه:

نماینده مجلس برای چندمین بار متهم به تجاوز جنسی شد؛ مصونیت نامحدود برای سلمان خدادادی

 تهدید و تطمیع قربانی آزار جنسی توسط رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس / فایل صدا

پرونده سلمان خدادادی؛ دادگاه ملکان شکایت قربانی جنسی علیه نماینده مجلس را نپذیرفت / اسناد

جسد زن جوان متهم کننده نماینده مجلس به “تجاوز جنسی” پیدا شد