تایید حکم حبس و تبعید محمد مهدوی فر در دادگاه تجدیدنظر

روز گذشته حکم دادگاه تجدیدنظر بخش اول پرونده محمد مهدوی‌فر، فعال مدنی محبوس در زندان اصفهان به سعید غلامیان، وکیل وی ابلاغ شد، بر این اساس حکم ۴ سال و نیم حبس و ۴ سال تبعید به شهرستان سرباز که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب آران و بیدگل صادر شده بود عینا تایید شد. حکم هشت ماه حبس بخش دوم پرونده این فعال مدنی نیز که توسط شعبه ۱۰۱ کیفری دو دادگستری آران و بیدگل صادر شده در مهرماه سال جاری عینا تایید شده بود. محمد مهدوی در حال حاضر جهت تحمل مدت محکومیت ۲ ساله خود به خاطر بک پرونده دیگر در زندان اصفهان به سر می برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز ۱۰ دی‌ماه ۱۳۹۷، جلسه تجدید نظر بخش اول پرونده محمد مهدوی‌فر در دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان برگزار شد و رای آن روز گذشته به سعید غلامیان، وکیل این فعال مدنی ابلاغ شد. بر اساس این رای حکم صادره توسط دادگاه بدوی عینان تایید شد.

سعید غلامیان، وکیل محمد مهدوی فر با تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “روز ۱۰ دی‌ماه جلسه تجدیدنظر خواهی آقای مهدوی‌فر در دادگاه تجدیدنظر اصفهان در خصوص حکم ۴ سال و نیم حبس و ۴ سال تبعید به شهرستان سرباز از بابت اتهامات “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام” برگزار و روز گذشته رای آن مبنی بر تایید حکم دادگاه بدوی به من ابلاغ شد”.

جلسه دادگاه رسیدگی به اعتراض محمد مهدوی‌فر به حکم صادره در بخش دوم این پرونده نیز در ۲۵ مهرماه در شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان برگزار و در پی آن حکم ۸ ماه جبس به اتهام “معاونت در نشر اکاذیب” عینا تایید شد بود.

لازم به ذکر است که این فعال مدنی پیش‌تر در تاریخ ۹ مهرماه سال جاری، در بخش نخست این پرونده توسط شعبه اول دادگاه انقلاب آران و بیدگل به اتهام “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام” به ۴ سال و نیم حبس تعزیری و ۴ سال تبعید به شهرستان سرباز و تاریخ ۷ مرداد‌ماه سال جاری، در بخش دوم این پرونده توسط شعبه ۱۰۱ کیفری دو دادگستری آران و بیدگل به اتهام “معاونت در نشر اکاذیب” به تحمل هشت ماه حبس و محکوم شده بود.

گفتنی است این فعال مدنی که در حال سپری کردن محکومیت خود در زندان مرکزی اصفهان است، در اسفندماه سال گذشته در پرونده‌ای با وکالت سعید غلامیان، توسط دادگاه کیفری شهرستان آران و بیدگل به اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” و “ارتباط با دول بیگانه” به تحمل دو سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بود، محکومیت وی در شعبه ۱۶ دادگاه تجدید نظر اصفهان عیناً تائید شد.

محمد مهدوی فر در زندان اصفهان بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرائم در بند عمومی و در کنار زندانیان معتاد به مواد مخدر نگهداری می‌شود

این فعال مدنی پیش‌تر در تاریخ ۲۴ دی‌ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت و جهت تحمل مدت محکومیت خود به زندان مرکزی اصفهان  منتقل شد.

لازم به یادآوری است محمد مهدوی‌فر در سال ۹۳ پس از سرودن یک مثنوی ۳۲ بیتی به نام “الفبا” و خواندن آن در انجمن‌های ادبی شهر کاشان، توسط شعبه دو بازپرسی آران و بیدگل (به نیابت از شعبه هم‌عرض بازپرسی در کاشان) مورد بازجویی قرار گرفت.

آقای مهدوی‌فر از بابت پرونده مفتوحه در سال ۹۴ در شعبه ۱۰۵ کیفری دو دادگستری کاشان محاکمه و به اتهام «نشر اکاذیب» به ۱ سال و نیم حبس محکوم شد.

نهایتاً، شعبه بیست‌وسوم دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان به ریاست حمیدرضا امانی حکم ۱ سال و نیم حبس وی را از طریق اصلاح اتهام از «نشر اکاذیب» به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ده ماه حبس تقلیل و با «رعایت بند ب از ماده ۳۳ قانون وصول» مجازات وی را به ۳۰ میلیون ریال جزای نقدی تبدیل کرد.

همان‌طور که اشاره شد مهدوی‌فر کمی بعد مورخ دوشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۳۹۵، در منزل شخصی‌اش توسط مأموران اداره اطلاعات بازداشت و به سلول‌های انفرادی زندان اصفهان، تحت مدیریت وزارت اطلاعات منتقل شده بود که پس از تحمل حدود ۴۵ روز بازداشت از زندان مرکزی اصفهان آزاد شده بود.