جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد خاکپور برگزار شد

روز گذشته جلسه رسیدگی به اتهامات محمد خاکپور، فعال ترک (آذربایجانی) ساکن اردبیل در دادگاه انقلاب شهرستان کلیبر برگزار شد. در این جلسه اتهام مطروحه علیه وی “فعالیت تبلیغی علیه نظام” عنوان شده است. وی در تیرماه سال جاری و در جریان تجمعات سالانه قلعه بابک بازداشت و پس از سه روز آزاد شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دیروز سه‌شنبه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۷، جلسه رسیدگی به اتهامات محمد خاکپور در دادگاه انقلاب شعبه شهرستان کلیبر برگزار شد.

طی جلسه دادرسی اتهام مطروحه علیه این شهروند ساکن اردبیل “فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام از طریق انتشار مطلبی با مضامین قوم‌گرایی و جدایی‌طلبی و ارسال آن به شبکه‌های خارجی” عنوان شد.

این شهروند اردبیلی پیشتر در تاریخ ۱ دی‌ماه طی ابلاغیه‌ای برای روز ۱۱ دی‌ماه به دادگاه انقلاب شعبه کلیبر احضار شده بود. وی در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه نیز به شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل احضار و پس از حضور و بازجویی در این دادسرا با قرار کفالت آزاد شده بود.

محمد خاکپور در تاریخ ۱۴ تیرماه ۹۷ در جریان تجمعات سالانه قلعه بابک همراه با ضرب و شتم بازداشت و سه روز بعد آزاد شده بود. این فعال ترک پیش از این نیز بارها سابقه بازداشت و محاکمه را در پرونده خود دارد.

هم‌زمان با مناسبت گردهمایی سالانه قلعه بابک بیش از ۸۰ تن از فعالان ترک (آذربایجانی) به‌خصوص در استان‌های آذربایجان و اردبیل بازداشت شدند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز طی بیانیه‌ای که در تاریخ ۲۰ مرداد‌ماه سال جاری منتشر کرد، دستگیری‌های فعالان ترک را خودسرانه و خارج از موازین قانونی خواند و خواستار اقدام فوری جهت آزادی کسانی که به دلیل شرکت در تجمعات فرهنگی اقلیت ترک آذربایجانی زندانی هستند شد.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است.

هرانا پیشتر در گزارشی تفضیلی به بررسی برخوردهای امنیتی با فعالان ترک و افزایش فشار بر روی این شهروندان از ابتدای سال جاری تا تاریخ ۸ آذرماه ۹۷ پرداخته بود.