تمدید قرار بازداشت امیرسالار داودی، وکیل دادگستری

وحید مشگانی فراهانی، وکیل مدافع امیرسالار داودی وکیل دادگستری از تمدید قرار بازداشت موکلش خبر داد. این وکیل دادگستری روز سه‌شنبه ۲۹ آبان‌ماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و پس از تفهیم اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به زندان اوین منتقل شده بود. آقای مشگانی همزمان از احضار همسر موکلش نیز خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از ایرنا، روز جاری، وحید مشگانی فراهانی، وکیل مدافع امیرسالار داودی از تمدید قرار بازداشت موکلش توسط شعبه دوم دادسرای امنیت خبرداد.

وحید مشگانی فراهانی، با اعلام این خبر گفت: “موکلم سال گذشته چند مرتبه به مرجع قضایی احضار و برای او دو پرونده در دادسرای امنیت تشکیل شد. نهایتا این دو پرونده در هم ادغام شدند و موکلم از سال گذشته تا هنگام بازداشت، در ارتباط با پرونده‌ تشکیل شده در رفت و آمد به دادسرای امنیت بود. وضعیت به همین منوال ادامه داشت تا اینکه موکلم در دفتر کارش با حکم جلب بازداشت شد و تا الان هم در بازداشت به سر می‌برد”.

مشگانی فراهانی اضافه کرد: “همسر موکلم هم که دفعه قبل احضار و توسط ضابطان بازجویی شده بود، مجدداً به دادسرا احضار شده که روز گذشته در شعبه بازپرسی حضور یافتیم اما بازپرس حضور نداشت و قرار است امروز دوباره به دادسرا مراجعه کنیم”.

این وکیل دادگستری گفت: “آن طور که از قرائن و شواهد معلوم است، این بار خود بازپرس شعبه دوم دادسرای امنیت می خواهد با همسر موکلم صحبت کند”.

وی ادامه داد: “۲۵ روز است که موکلم تماسی از زندان نگرفته و آخرین مرتبه هم که خانواده او برای ملاقات مراجعه کردند، مسئولین زندان مدعی شده‌اند که امیرسالار نمی‌خواهد با خانواده خود ملاقات کند”.

به گفته وکیل مدافع امیرسالار داودی، اتهامات مطروحه علیه موکلش “اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رهبری” عنوان شده است.

وحید مشگانی فراهانی، وکیل مدافع امیرسالار داودی پیشتر در گفتگو با گزارشگر هرانا گفته بود: “از زمان بازداشت وی، اجازه ملاقات با آقای داودی و دسترسی به پرونده ایشان به من داده نشده است؛ با این حال پیش‌تر اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به وی تفهیم شده است”.

این وکیل دادگستری در ادامه گفته بود: “با اینکه آقای داودی ۲ بار با خانواده خود و یک بار با بنده تماس داشته‌اند با این حال خانواده‌شان نیز تا کنون موفق به ملاقات با وی نشده‌اند و از محل دقیق نگهداری ایشان در زندان اوین نیز اطلاعی نداریم”.

امیرسالار داودی، وکیل دادگستری در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. مامورین پیش از بازداشت دفتر کار و منزل وی را مورد تفتیش قرار داده‌ و تعدادی از پرونده‌ها و وسایل شخصی وی را نیز ضبط کرده‌ بودند.

این وکیل دادگستری تاکنون وکالت بسیاری از پرونده‌های زندانیان و متهمین سیاسی از جمله سعید شیرزاد، سهیل عربی و زینب جلالیان را بر عهده داشته است.

در ماه‌های اخیر موج جدیدی از فشارهای امنیتی و قضایی بر روی وکلای دادگستری آغاز و بر تعداد وکلای بازداشتی و زندانی افزوده شده است. اغلب این احضار، بازجویی و بازداشت‌ها در ارتباط با پرونده موکلان آنها بوده است.

از جمله این بازداشت‌ها می‌توان به بازداشت محمد نجفی، نسرین ستوده، آرش کیخسروی، قاسم شعله سعدی، پیام درفشان، فرخ فروزان، هدی عمید و امیرسالار داودی اشاره کرد. از میان آنها تاکنون قاسم شعله سعدی، آرش کیخسروی، پیام درفشان، فرخ فروزان و هدی عمید با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

هرانا پیشتر در گزارشی به بررسی اجمالی وضعیت وکلای بازداشتی و زندانی پرداخته بود.