محرومیت شهروند بهایی زندانی از دریافت خدمات پزشکی در زندان شیراز

حسن ممتاز سروستانی، شهروند بهایی محبوس در زندان عادل آباد شیراز علیرغم مشکل حاد قلبی از اعزام به بیمارستان و طی مراحل درمانی محروم مانده است. وی که روز جاری دومین سال حبس خود را آغاز کرده است پیشتر به دلیل تدریس ادبیات فارسی به دانشجویان محروم از تحصیل بهایی در دانشگاه مجازی بهاییان (BIHE) به ۵ سال حبس محکوم شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسن ممتاز سروستانی، شهروند بهایی محبوس در زندان عادل آباد شیراز، با وجود مشکل حاد قلبی از اعزام به بیمارستان و طی مراحل درمانی محروم مانده است.

یک منبع مطلع از وضعیت این شهروند بهایی به گزارشگر هرانا گفت: “حسن ممتاز دچار بیماری حاد قلبی است و نیاز فوری به طی مراحل درمانی دارد. با این حال علیرغم درخواست مکرر ایشان و پیگیری خانواده مسئولین زندان عادل آباد شیراز و قاضی پرونده وی اقدامی در این مورد صورت نداده‌اند”.

در آذرماه سال ۹۳، شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم ۵ سال حبس صادره علیه این شهروند بهایی توسط شعبه ۳۱ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه را عینا تائید کرده بود.

حسن ممتاز سروستانی در تاریخ ۷ دی‌ماه ۹۶ جهت گذراندن دوران محکومیت خود راهی زندان عادل آباد شیراز شد.

لازم به ذکر است حسن ممتاز سروستانی پیش از این نیز سابقه چندین بازداشت را در پرونده خود داشته است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.