احضار مجدد مسئولان صداوسیما و تلاش برای رفع ممنوع‌الخروجی همسر کاووس سیدامامی

وکیل مدافع اولیای دم کاووس سیدامامی از متهمان پرونده محیط زیست از ارائه تقاضای موکلانش به شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مبنی بر احضار مجدد مسئولان صداوسیما و تلاش برای رفع ممنوع الخروجی مادرشان خبر داد. پیشتر در پی پخش مستندی با عنوان «منطقه ممنوعه»، خانواده سیدامامی موارد مطرح شده در این مستند را مصداق نشر اکاذیب و توهین و افترا دانستند و بر همین اساس از سازمان صداوسیما شکایت کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، پیام درفشان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار قضایی ایرنا با اشاره به شکایت اولیای دم سیدامامی از رئیس، معاون سیاسی و مدیر شبکه دوم صدا و سیما و همچنین تهیه کننده برنامه خبری ۲۰و۳۰ به خاطر پخش برنامه ای تحت عنوان «منطقه ممنوعه» اظهار داشت: بعد از طرح این شکایت، یک مرتبه نماینده حقوقی صدا و سیما در شعبه بازپرسی حضور یافت و رونوشتی از مستندات ما دریافت کرد تا به آنها پاسخ بدهد.

این وکیل دادگستری افزود: در آخرین مراجعه ای که به شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت داشتیم، طی لایحه ای از بازپرس پرونده تقاضا کردیم، نماینده حقوقی یا مسئولان صدا و سیما که مورد شکایت قرار گرفته، برای پاسخگویی مجدد در دادسرا حضور یابند.

وی اضافه کرد: خانواده سیدامامی به دنبال رفع ممنوع الخروجی مادرشان و حل و فصل این قضیه به طریق منصفانه و منطقی هستند.

وکیل مدافع کاووس سیدامامی پیشتر گفته بود: “ایراد ما به صداوسیما این است که وقتی باید قانون موقوفی تعقیب صادر می‌شده چرا به موضوع کسی پرداخته‌اید که حتی به دادگاه نرفته و حکمش اثبات نشده و چرا شما تحت عنوان جاسوس این موضوع را مطرح کردید”.

وی پیشتر در جریان پیگیری پرونده کاووس سیدامامی با بیان اینکه بازپرس باید مقتدرانه در خصوص موضوع شکایت از صداوسیما عمل کند گفته بود: “صداوسیما باید پاسخگوی مرجع قضایی باشد زیرا مرجع قضایی واقعا برخورد می‌کند ولی آنها کاهلی و سستی می‌کنند که البته از بازپرس خواستم برای تأخیر به آنها اخطار دهد که ایشان موافقت کردند و در حال صدور و ارسال برای صداوسیما است”.

کاووس سید امامی از فعالان محیط زیست در بهمن ماه ۹۶ همراه با تعداد دیگری از فعالان محیط زیست به اتهام مرتبط بودن با یک پرونده جاسوسی بازداشت شدند. دو هفته بعد از بازداشت به خانواده کاووس سیدامامی اطلاع داده شد که او در زندان جان باخته است. پس از آن دادستان تهران در مورد پرونده وی مدعی شد: “پس از بازداشت کاووس سیدامامی و ارائه اسناد و اطلاعات موجود به وی در فرآیند تحقیقات، از بازجویی خود برای پاسخ به سوالات، فرصتی درخواست کرده بود که مورد پذیرش قرار گرفته اما پس از مراجعه متهم به محل نگهداری خود در بازداشتگاه، با تدارک مقدمات، در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی کرد”.