ادامه تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز

تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز روز جاری نیز در سطح شهرهای اهواز و شوش ادامه یافت. خواسته اصلی این کارگران لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، اداره شورایی آن، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه است. اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی بازداشت شده در جریان تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه کماکان در بازداشت به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۷ آذرماه ۹۷ نیز در سطح شهرهای اهواز و شوش، تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز ادامه یافت.

کارگران معترض مجتمع نیشکر هفت‌تپه با سر دادن شعارهایی از جمله “نه رستمی نه بیگی شرکت بشه دولتی”، “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، “کارگر می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد” خواهان برآورده شدن مطالبات خود شدند.

کارگران شرکت فولاد اهواز نیز روز جاری در ادامه تجمعات خود با سر دادن شعارهایی از جمله “نه حاکم نه دولت نیستن به فکر ملت”، “ما کارگران آهنیم ریشه ظلمو میشکنیم”، “هیهات منا الذله”، “صدای هر کارگر مرگ بر ستمگر” و “نه حاکم نه دولت، نیستند به فکر ملت” خواهان برآورده شدن مطالبات خود شدند.

طی این روز اقشار مختلف به شیوه‌های مختلفی همبستگی و حمایت خود را از اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز نشان دادند. از جمله دانشجویان دانشگاه هنر تهران با تجمع در این دانشگاه و سردادن شعارهایی همچون “فرزند کارگرانیم کنارشان می‌مانیم” و “هفت‌تپه خوزستان الگوی زحمتکشان” حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز اعلام کردند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این خصوص گفت “حقوق دو ماه کارگران هفت‌تپه پرداخت شده و حقوق کارگران گروه ملی فولاد ایران نیز بر اساس مدرک تحصیلی آن‌ها در حال پرداخت است”.

همچنین محمدعلی پورمختار عضو کمسیون قضایی و حقوق مجلس در رابطه با ورود قوه قضاییه به این موضوع گفت “این امر روشنی است که افرادی که از این طریق در نظم و امنیت کشور و معیشت و اقتصاد خانواده‌ها اخلال ایجاد می‌کنند مشمول جرم اخلال در نظام اقتصادی قرار می‌گیرند، کما اینکه پیش از این هم در موارد مشابهی تحت عنوان احقاق حقوق عامه، دادستان‌ها ورود کردند و اقدامات خوبی صورت گرفت”.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه با اشاره به این که در برخی از واگذاری‌ها به بخش خصوصی، مشکلاتی مانند شرکت نیشکر هفت‌‌‌تپه به وجود آمد، گفت:‌ دولت «استاندار و برخی وزرای ذی‌ربط را مأمور کرد تا تیم ارزیابی بفرستند تا کارگران به حق خود برسند و کارخانه نیز به تولید خودش بازگردد».

آقای واعظی اشاره نکرد که آیا برنامه‌ای برای بازگرداندن مالکیت این شرکت به دولت وجود دارد یا خیر.

با این حال خواسته اصلی کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد اهواز ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران همچنین خواستار راه‌اندازی تولید شده‌اند. مدیر عامل این شرکت روز دوشنبه اعلام کرد که پس از فروش محصولات این مجتمع، یک ماه و نیم از سه ماه دستمزد معوقه آنان پرداخت خواهد شد.

لازم به یادآوری است که روز یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه، دستکم ۲۰ تن از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه به همراه چند فعال کارگری، یک فعال مدنی و تعدادی از شاغلین و مدیران شرکت که جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت حاضر شده بودند در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شده و تا این لحظه تمامی این افراد بجز سپیده قلیان فعال مدنی و اسماعیل بخشی فعال کارگری با قرار وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند.

سپیده قلیان فعال مدنی اهل اهواز روز شنبه هفته جاری طی تماس کوتاه تلفنی خانواده خود را از احتمال صدور قرار بازداشت یک ماهه مطلع کرده است.

کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.