ادامه تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز

تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز روز جاری نیز در سطح شهرهای اهواز و شوش ادامه یافت. خواسته اصلی این کارگران لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، اداره شورایی آن، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه است. همچنین گفته می‌شود روز جاری نیروهای امنیتی جهت بازداشت علی نجاتی رئیس سابق و عضو سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه به منزل وی رفته ولی به دلیل عدم حضور آقای نجاتی محل را ترک کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۶ آذرماه ۱۳۹۷، جمعی از کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه مقابل فرمانداری شوش و با راهپیمایی در سطح شهر نسبت به برآورده ‌نشدن مطالبات‌شان برای بیست و سومین روز متوالی، دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارگران معترض با سر دادن شعارهایی از جمله “کارگر زندانی آزاد باید گردد”، “نه رستمی نه بیگی شرکت بشه دولتی” و “کارگر می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد” خواهان برآورده شدن مطالبات خود شدند.

کارگران شرکت فولاد اهواز نیز روز جاری در ادامه تجمعات خود با سر دادن شعارهایی از جمله “ما کارگران فولاد، علیه ظلم و بیداد، می‌جنگیم می‌جنگیم”، “حسین حسین شعارشان دزدی‌ها افتخارشان”، “صدای هر کارگر مرگ بر ستمگر” و “نه حاکم نه دولت، نیستند به فکر ملت” خواهان برآورده شدن مطالبات خود شدند.

طی این روز اقشار مختلف به شیوه‌های مختلفی همبستگی و حمایت خود را از اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز نشان دادند. از جمله کارگران شرکت آریان فولاد شهرستان بوئین زهرا استان قزوین با تجمع در مقابل فرمانداری بوئین زهرا حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز اعلام کردند.

همچنین به گفته منابع کارگری امروز نیروهای امنیتی به قصد بازداشت “علی نجاتی” رئیس سابق و عضو سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه به منزل وی رفته و به دلیل عدم حضور وی در منزل، محل را ترک کردند.

سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، در این خصوص گفت “در نشست کمسیون اجتماعی مجلس بررسی مشکل کارگران هفت تپه با گروه ملی فولاد مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد کارگروهی تشکیل شود و هفته آینده نیز وزرای اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور بررسی این موضوع در کمیسیون حضور پیدا کنند”.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز روز جاری از پرداخت دو ماه حقوق کارگران گروه ملی فولاد ایران بر اساس مدرک تحصیلی آنان خبر داد.

با این حال خواسته اصلی کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد اهواز ”لغو خصوصی سازی، واگذاری شرکت به بخش دولتی، آزادی کارگران زندانی و پرداخت دستمزدهای معوقه” است.

همچنین روز گذشته کانون صنفی معلمان تهران با صدور بیانیه‌ای پیرامون اعتراضات صنفی کارگران نیشکر هفت تپه و فولاد خوزستان حمایت و همدلی خود را با کارگران معترض اعلام کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “در شرایط خرد کننده‌ی اقتصادی کنونی با وجود شکاف طبقاتی عریان و بی‌عدالتی و ویژه‌خواری‌های آشکار و نهان کاربدستان، اعتراض‌ها و تحصن‌ها نشان از انتخابی ناگزیر است برای رساندن صدای تظلم خواهی اقشار مختلف به گوش‌هایی که نمی‌خواهند صدای شکستن غرور مردان و زنانی را بشنوند که در پایان روزها،ماه‌ها و شاید سال‌هایی پرمشقت، دستاوردشان برای یک زندگی حداقلی، «هیچ» است. تنها چشم‌هایی که متوجه آنان است، نگاه سرشار از سوءظن امنیتی است که به نظر می رسد به نمایندگی از عاملان ایجاد این شرایط، قربانیان این زنجیره‌ی معیوب را هدف گرفته‌اند و با فشار بازداشت و شلاق و زندان، سعی در پاک کردن صورت مساله دارند”.

لازم به یادآوری است که روز یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه، دستکم ۲۰ تن از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه به همراه چند فعال کارگری، یک فعال مدنی و تعدادی از شاغلین و مدیران شرکت که جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت حاضر شده بودند در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شده و تا این لحظه تمامی این افراد بجز سپیده قلیان فعال مدنی و اسماعیل بخشی فعال کارگری با قرار وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند.

سپیده قلیان فعال مدنی اهل اهواز روز شنبه هفته جاری طی تماس کوتاه تلفنی خانواده خود را از احتمال صدور قرار بازداشت یک ماهه مطلع کرده است.

کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.