سیاست های تنظیم جمعیت؛ بازداشت و احضار تعدادی از شهروندان به دلیل فعالیت در زمینه کنترل جمعیت

تعدادی از شهروندان از جمله یک شهروند دو تابیعیتی که در حوزه کنترل جمعیت فعالیت داشتند توسط نهادهای امنیتی احضار و بازداشت شدند. دلیل بازداشت این افراد مغایر بودن فعالیت آنها با اجرای سیاست‌های حکومت ایران در زمینه افزایش جمعیت عنوان شده است. رهبر ایران خواستار افزایش جمعیت است و سیاستهای تنظیم جمعیت و کنترل بارداری را توطئه ای از سوی “غربی”ها می داند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از فارس، یکی از نهادهای امنیتی کشور با همکاری دستگاه قضائی تعدادی از فعالین در حوزه کنترل جمعیت را بازداشت و احضار کرده است.

فارس در گزارش خود بدون ذکر مستندات ادعا کرده است “افراد احضار و بازداشت شده با اقدامات خود، در قالب فعالیت‌های علمی اقدام به فعالیت در زمینه کنترل جمعیت کرده‌اند و این موضوع مغایر با سیاست‌های حکومت در زمینه جمعیت عنوان شده است.”

یکی از بازداشت شدگان توسط این خبرگزاری «م.ب» معرفی شده که بر اساس این گزارش مدت‌ها تحت عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کرده و دوتابعیتی نیز هست و برخی افراد نیز چندین مرتبه احضار شده‌اند.

فارس که به نهادهای امنیتی نزدیک است، ادعا کرده است “این افراد با حضور در برخی نهادها مانند وزارت علوم، وزارت بهداشت، مرکز پژوهش های مجلس، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری و… اقدام به ممانعت از تحقق صحیح سیاست های کلی نظام می‌کردند.”

لازم به ذکر است آیت الله خامنه‌ای در سال ۹۱ تاثیر اجرای سیاست‌های کاهش رشد جمعیت را مخرب توصیف کرده و در سفر استانی به خراسان شمالی، ضمن گلایه از مسئولان گفته بود که همه از جمله خودش باید در پیشگاه خداوند به واسطه این موضوع طلب عفو کنند.