عبدالفتاح سلطانی از زندان آزاد شد

وکیل مدافع عبدالفتاح سلطانی وکیل و فعال حقوق بشر گفت که موکلم با «آزادی مشروط» دقایقی پیش از زندان اوین آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایرنا، سعید دهقان، وکیل مدافع عبدالفتاح سلطانی با اعلام این خبر گفت: “مرجع ذی صلاح روز گذشته با آزادی مشروط موکلم موافقت کردند”.

به گفته دهقان، پیرو موافقت صورت گرفته با آزادی مشروط موکلش، سلطانی دقایقی پیش از زندان اوین آزاد شد.

او پیشتر گفته بود که مقامات و مسئولان عالی قضایی و امنیتی برای موافقت با آزادی مشروط سلطانی قول مساعد داده اند.

دهقانی گفت: “پرونده از سه شنبه هفته پیش به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر مستقر در دادگاه انقلاب رفته بود و چون دادستان با آزادی مشروط موافقت کرده بود، نهایتاً رسیدگی و دستور آزادی سلطانی با آزادی مشروط داده شد”.

اواسط مرداد امسال دختر  سلطانی بر اثر ایست قلبی، درگذشت و وی به مرخصی آمد و روز یکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷، پس از ۸۵ روز  به زندان برگشت تا شرایط آزادی مشروط خود را به صورت قانونی از زندان پیگیری کند.

هما سلطانی فرزند ۲۷ ساله دختر عبدالفتاح سلطانی، در اثر ایست قلبی درگذشت.

عبدالفتاح سلطانی به بیماری‌های مختلف از جمله «بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون» مبتلا شده است.

آقای سلطانی از وکلای مدافع حقوق بشر ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۰ بازداشت شد و به دلیل پذیرفتن جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان، مصاحبه با رسانه‌ها درباره پرونده موکلانش و مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۸ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر  به ۱۳سال حبس تقلیل یافت سپس با اعمال قانون تجمیع جرائم و اعمال ماده ۱۳۴ حکم ۱۳ سال حبس تعزیری وی به ۱۰ سال کاهش یافت. همچنین محرومیت وی از وکالت نیز به دو سال کاهش یافته است.

وی در طی دوران حبس به دلیل شرایط نامناسب زندان، سوء تغذیه و عدم دسترسی به آب شرب مناسب دچار شکستگی دندان و کم خونی، فشارهای عصبی و بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون شده است.