دستکم ۳ تجمع اعتراضی برگزار شد

امروز، جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه مقابل فرمانداری شوش،  ۱۰۰ نفر از کارکنان گروه ملی صنعتی فولاد مقابل استانداری خوزستان و  بیش از یکصد نفر از داوطلبان پزشکی دانشگاه آزاد مقابل ساختمان مجلس در تهران در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، همزمان با سیزدهمین روز از اعتراض کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه، منابع کارگری در این واحد تولیدی از پیگیری مطالبات کارگران هفت تپه از سوی دولت خبر می‌دهند.

کارگران در تجمع امروز شعارهایی نظیر “نان مسکن آزادی، اداره شورایی”، “نه زندان نه تهدید دیگر اثر ندارد”، “نه رستمی، نه بیگی، شرکت باید دولتی بشه”، “ما اهل کوفه نیستیم، گرسنهایم گرسنه”، “نیروی انتظامی حمایت حمایت”، “بازاری باغیرت، حمایت حمایت” سردادند.

تعدادی از کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در تماس با خبرنگار ایلنا گفتند: “روز گذشته نشست فوق‌العاده‌ای برای بررسی مشکلات هفت تپه برگزار شد. در این نشست، یداله مهرعلیزاده (قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان) اعلام کرد شخص معاون اول رئیس جمهوری طی تماسی از استاندار خوزستان خواستار ادامه پیگیری‌ها در پایتخت شده است”.

به گفته یکی از کارگران؛ نماینده عالی دولت در استان امروز (شنبه) با معاونان رئیس‌جمهور در همین زمینه دیدار خواهد داشت تا مشکلات به وجود آمده در این سطح توسط مقامات کشور بررسی و پیگیری شود.

کارگران اعلام کردند که در حال حاضر سه تا چهار ماه مطالبات مزدی‌شان به تعویق افتاده و در گزارش قائم‌مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان، اولویت مجموعه مدیریتی استان این است که ۲ تا سه ماه از این مطالبات طی هفته جاری پرداخت شود.

عدنان غزی (فرماندار شوش) نیز پیش از این از رفع مشکل بیمه کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با کمک استاندار خوزستان خبر داده بود.

کارگران مجتمع هفت تپه در ادامه تصریح کردند: “از زمانی که اجتماع صنفی آنان در محوطه کارخانه و خیابان‌های شوش آغاز شده، نه تنها کارفرما اهمیتی به پرداخت مطالبات عقب افتاده‌ی آنان نداده بلکه بدور از انتظار ما مسئولان استانی و شهرستانی برای خاتمه اعتراضات کارگران، اقدام جدی برای وصول مطالبات آنها انجام نمی‌دهند”.

این کارگران گفتند: “ظاهرا وعده‌هایی که کارفرمای کارخانه و برخی مسئولان استانی پیش از این برای پرداخت طلب کارگران داده بود؛ در حد شعار باقیمانده است. به همین از مسئولان ارشد دولت خواستار پیگیری مطالباتمان هستیم”.

طبق اظهارات کارگران معترض هفت تپه؛ اجتماعات صنفی امروز نیز در شهر و مقابل ساختمان فرمانداری ادامه دارد. آنها روز گذشته برای اولین بار اجتماع صنفی خود را به مصلی شهر شوش انتقال دادند.

همچنین دیروز سیدمحمد امام (امام جمعه شوش) در پیگیری مطالبات کارگران؛ از رئیس‌جمهور، هیات دولت و استاندار خوزستان خواست رفع مشکل کارگران هفت تپه را در اولویت خود قرار دهند.

نمایشگر ویدیو

00:00
00:17

نمایشگر ویدیو

00:00
00:59

کارکنان گروه ملی خواستار حل مشکلات خود شدند

به گزارش ایرنا، ۱۰۰ نفر ازکارکنان گروه ملی صنعتی فولاد ایران امروز شنبه در مقابل استانداری خوزستان در اعتراض به تعطیلی کارخانه و پرداخت نشدن حقوق خود تجمع کردند.

یکی ازکارکنان گروه ملی که دراین تجمع حضور داشت در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: “ما خواستار پرداخت سه ماه حقوق عقب مانده خود وشروع به کار دوباره کارخانه هستیم”.

وی که خواست نامش درخبر ذکرنشود گفت: “بعد از تعطیلی طولانی مدت این کارخانه از شهریور ماه امسال دوباره شروع به کار کرد که از مهر ماه به دلیل نداشتن مواد اولیه دوباره غیرفعال شد”.

کارکنان گروه ملی به نشانه اعتراض با راهپیمایی مسیر امانیه در اهواز روبروی ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند.

کارکنان گروه ملی هفته گذشته هر روز به نشانه اعتراض تجمع داشتند.

طی هفته های اخیر اخبار اعتراضی و تجمعاتی در خصوص وضعیت کارگران کارخانه گروه ملی فولاد ایران به اوج خود رسیده است.

این شرکت حدود چهار هزار نفر کارگر داشته و ظرفیت سالیانه تولید یک میلیون و ۴۳۵ هزار تن فرآورده های فولادی و ۴۳۰ هزار تن شمش فولادی را دارد.

گروه ملی صنعتی فولاد در سه سال اخیر به بدترین روزهای خود از زمان واگذاری این شرکت به بخش خصوصی رسید که باعث کاهش خطوط تولید، تعدیل نیرو و نیز پرداخت نامنظم حقوق و بیمه کارکنان شرکت شد.

نمایشگر ویدیو

00:00
00:33

داوطلبان پزشکی دانشگاه آزاد مقابل مجلس تجمع کردند

به گزارش ایرنا، بیش از یکصد نفر از داوطلبان پزشکی دانشگاه آزاد صبح امروز شنبه با نزدیک شدن به زمان برگزاری جلسه کمیسیون آموزش نمایندگان مردم، مقابل مجلس تجمعی اعتراضی برپا کردند.

تعداد بسیاری از داوطلبان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در یک ماه گذشته با حضور در مجلس شورای اسلامی از نمایندگان مردم خواستار رسیدگی به وضعیت تحصیلی خود شدند.

دانشگاه آزاد اسلامی ۲۳ مهرماه سال جاری ثبت نام ۴ هزار و ۲۶۹ نفر از داوطلبان ذخیره رشته‌های علوم پزشکی را لغو کرد که تجمعات و اعتراض این داوطلبان و خانواده های آنها را در پی داشت. داوطلبان معترض بارها در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و خواستار رسیدگی به موضوع از سوی نمایندگان مردم در خانه ملت شدند.

یکی از این داوطلبان معترض که هم اکنون مقابل مجلس قرار دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: “امروز به صورت متحد و منسجم به منظور بازگشت به وضعیت تحصیلی ۱۱ مهر مقابل مجلس تحصن می کنیم”.

وی افزود: “در روزهای اخیر به طور مکرر با دفتر نهاد رهبری و ریاست جمهوری هم تماس گرفتیم تا تمامی مقامات از گلایه های ما نسبت به دانشگاه آزاد مطلع باشند”.

یکی دیگر از این داوطلبان که خواست نامش فاش نشود، به ایرنا گفت: “در حال حاضر ما کد دانشجویی داریم از این رو دانشگاه آزاد باید به وضعیت ما رسیدگی کند مگر اینکه دانشگاه به زور ما را اخراج کند”.

یکی دیگر از این داوطلبان نیز که مقابل مجلس حضور دارد ، گفت: “نمایندگان مجلس بارها در مصاحبه های خود اعلام کردند که مسئولان دانشگاه باید شفاف سازی کنند اما تا کنون اتفاقی انجام نشده است”.

وی افزود: “اگر نمایندگان هم نتوانند حق پایمال شده ما را بگیرند ناگزیر باید شکایات خود را به مراجع قضایی منتقل کنیم”.

به گفته وی، درصورتی که دانشگاه آزاد نتواند به وضعیت تحصیلی داوطلبان علوم پزشکی رسیدگی کند و دانشجویان را به کلاس های درس بازگرداند، طبق ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی مکلف به جبران کلیه خسارات مادی ( شهریه، هزینه خوابگاه، هزینه خرید کتاب و…) و روانی ( آسیب های روحی و روانی به داوطلبان و خانواده های آنها) است.