۳۷ درصد مصدومین انفجار مین در کردستان کمتر از ۱۵ سال سن دارند

reza amiri
رادیو پارس  ـ یک کارشناس و مدرس دانشگاه کردستان، می گوید که ۳۷ درصد مصدومین انفجار مین در استان کُردستان کمتر از ۱۵ سال سن دارند.

رادیو پارس   _به نقل از زریوار خبر، سومین دوره مربیگری و آگاه سازی از خطرات مین و مهمات منفجر نشده با حضور اعضای هلال احمر از استان های آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، خراسان رضوی، استان کردستان و نمایندگان صلیب سرخ به مدت سه روز به میزبانی هلال احمر شهرستان مریوان برگزار می شود.

در این دوره آموزشی دکتر حسین محمد زاده مدرس دانشگاه و جامعه شناس، که با حضور نمایندگان استان های دعوت شده و شهرستانهای مریوان و سروآباد در فرمانداری شهر مریوان برگزار شد، گفت: “مین و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و روانی آن در طول تاریخ همواره به عنوان یکی از آسیب های پر خطر و تنش زا در جامعه و بویژه در کشور و استان های مرزی و جنگ زده فاجعه به بار آورده است”.

محمد زاده در ادامه با اعلام نتایج تحقیات گسترده تیم وی در سال ۱۳۸۵ در استان کردستان، افزود: “طبق آخرین اطلاعات بدست آمده تا ۵۰ سال آینده اثرات مین های به جامانده از جنگ باقی خواهند ماند”.

وی افزود: “۳۷ درصد از کسانی که تا سال ۸۵ با مین برخورد کرده اند و مصدوم شده اند کمتر از ۱۵ سال سنت داشتند. و بیش از ۹۵ درصد از مصدویمن مین کردستان را مردها شامل می شود”.

وی اضافه کرد: “تنها ۷/۹ درصد از مین های به جامانده در مناطق مرزی استان واقع شده اند و بیش از ۸۰ درصد آنها در روستا و ۱۷ درصد در شهرها وجود دارند”.

این کارشناس تصریح کرد: “۱۷ درصد از کسانی که مین بر روی آنها منفجر شده است منجر به مرگ شده است و بقیه آنها مصدوم شده اند”.

محمد زاده گفت: “مین دشمن همیشه بیدار جامعه  است و آسیب های پیش روی آن برای انسان ها ابعاد اجتماعی نیز دارد و برای روبه رو شدن و کاهش آسیب های این دشمن همیشه بیدار نیاز به آموزش و هوشیاری مردم در این مورد بخصوص است”.

این دوره آموزشی که با حضور ایوب غلامی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان مریوان برگزار شد به مدت دو روز کلاس آموزشی برگزار می کنند و روز سوم کاشناسان استان های دعوت شده از روستای نشکاش مریوان و کودکانی که چند سال پیش مین بر روی آنها منفجر شده بود بازدید می کنند.