شکستن انگشتان یک زندانی توسط مسئولین زندان بندرعباس

یک زندانی محبوس در زندان بندرعباس در تاریخ ۱۹ مهرماه توسط مسئولین زندان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت. این ضرب و شتم منجر به شکستن دو انگشت دست راست وی شده است. مسئولین زندان این زندانی را بدون رسیدگی پزشکی به سلول انفرادی منتقل کرده‌ و از آن زمان از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک زندانی محبوس در زندان بندرعباس به‌نام «محمد حاجی‌زاده» در تاریخ ۱۹ مهرماه ۱۳۹۷ توسط مسئولین زندان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است.

این ضرب و شتم پس از آن صورت گرفت که آقای حاجی‌زاده پس از رد چندین‌باره‌ی تقاضای مرخصی خود به دفتر مددکاری زندان رفته و به این موضوع اعتراض کرده است. مسئولین زندان نیز در پاسخ وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و دو انگشت دست راست وی را شکستند.

این زندانی پس از مضروب شدن و شکستن انگشتان دست راستش، علیرغم نیاز فوری به رسیدگی پزشکی به سلول انفرادی منتقل شده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به هرانا گفت: “آقای حاجی‌زاده درد زیادی را تحمل می‌کرد و با وجود فریادهای مدام و درخواست کمک برای رسیدگی پزشکی، پس از ضرب و شتم به سلول انفرادی منتقل شده و احتمالا به هدف جلوگیری از شکایت و از بین بردن آثار ضرب و شتم او را به سلول برده‌اند. از آن زمان از وضعیت وی هیچ خبری در دست نیست و تماسی با خانواده خود نیز نداشته و این موضوع باعث نگرانی خانواده‌اش شده است”.

محمد حاجی‌زاده، ۴۱ ساله، متاهل، و دارای یک فرزند بوده و با اتهامات مربوط به مواد مخدر از سال ۹۵ در حال گذراندن محکومیت ۵ سال حبس تعزیری خود در زندان بندرعباس است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران طی سال‌های اخیر و پس از روی کار آمدن دولت خود، بارها بر حفظ حقوق شهروندی و اجرای کلیه‌ی مواد منشور حقوق شهروندی تاکید کرده و در وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی خود در پیش از انتخابات نیز بر اجرای کامل این منشور تاکید داشته است، با این حال اما وعده‌های آقای روحانی همچنان در حد شعار مانده و عملی نشده است.

در ماده‌ی ۶۴ این منشور درباره‌ی حقوق بازداشت‌شدگان، محکومان و زندانیان آمده است “بازداشت‌شدگان، محکومان و زندانیان حق دارند که از حقوق شهروندی مربوط به خود از قبیل تغذیه مناسب، پوشاک، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ارتباط و اطلاع از خانواده،‌ خدمات آموزشی و فرهنگی، انجام عبادات و احکام دینی بهره‌مند باشند”.