عدم دسترسی به وکیل؛ گزارشی از آخرین وضعیت هوشمند علیپور

هوشمند علیپور، شهروند اهل سردشت که در تاریخ ۱۲ مردادماه به همراه محمداستاد قادر توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده و در تاریخ ۱۶ مردادماه نیز اعترافات علیه خودشان از صدا و سیمای ایران پخش شد، با گذشت بیش از دو ماه کماکان از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده خود محروم است. این امر موجب افزایش نگرانی خانواده وی شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هوشمند علیپور، شهروند اهل سردشت که در تاریخ ۱۲ مردادماه به اتهام “عضویت در احزاب کرد مخالف نظام” بازداشت شده و اکنون در اداره اطلاعات سنندج در بازداشت نگهداری می‌شود، با گذشت بیش از دو ماه کماکان از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده خود محروم است.

یک منبع مطلع از وضعیت این شهروند در گفتگو به هرانا گفت: “وکیلی که ابتدا از جانب خانواده آقای علیپور اختیار شده بود در تماس با اداره اطلاعات شهر سنندج مطلع شد که قرار است روز ۱۲ مهر وی به دادسرای شهر سقز اعزام شود اما این قول عملی نشد. اکنون گفته‌اند که این شهروند تا دو هفته دیگر در اداره اطلاعات سنندج باقی خواهد ماند و سپس به دادسرای شهر سقز اعزام خواهد شد. اکنون نیز آقای علیپور توسط بازپرس دادسرای سقز مورد بازجویی قرار گرفته است. وکیل وی نیز عنوان کرده که تنها پس از انتقال ایشان به دادسرای سقز می‌تواند موکل خود را ملاقات کند”.

این منبع در ادامه افزود: “خانواده و وکیل وی شایعات مبنی بر اعدام هوشمند را رد می‌کنند. هه‌ژار علیپور برادر وی می‌گوید که آقای علیپور چندین بار با اعضای خانواده خود در ایران تماس تلفنی داشته است؛ با این حال وی با توجه به عدم امکان دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده نسبت به وضعیت ایشان ابراز نگرانی می‌کند”.

لازم به ذکر است پیش از این نیز هه‌ژار علیپور، برادر این شهروند با نگارش نامه‌ای سرگشاده به محرومیت این زندانیان از حق تماس، حق داشتن وکیل و محرومیت از ملاقات با خانواده اعتراض کرده و از تمامی نهادهای حقوق بشری خواستار رسیدگی به وضعیت آنها شده بود.

پیش از این عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به بازداشت این شهروندان و پخش اعترافات آن‌ها علیه خود در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت “در روز ۱۲ مرداد، هوشمند علیپور و محمد استادقادر در نزدیکی شهر سقز در استان کردستان توسط نیروهای امنیتی به ظن مشارکت در حمله نظامی به یک پایگاه امنیتی در آن شهر بازداشت شدند. محمد استادقادر در جریان بازداشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد اما از مراقبت‌های پزشکی محروم مانده است. هر دو مرد به محلی نامعلوم انتقال داده شده و از دسترسی به خانواده و وکیل محروم شدند. با توجه به ماهیت ادعای وزارت اطلاعات و اعترافات تلویزیونی پخش شده، این اتهامات ممکن است مجازات اعدام را به همراه داشته باشد”.