اعتراضات دیماه؛ رضا فرخی از زندان تبریز آزاد شد

رضا فرخی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری سراسری دیماه که پیش‌تر توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی” به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، روز پنج‌شنبه ۵ مهرماه به صورت مشروط از زندان تبریز آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا فرخی، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری دی‌ماه سال گذشته، پس از سپری کردن بیش از یک سوم از دوران محکومیت خود،  روز پنج‌شنبه ۵ مهرماه ۱۳۹۷ به صورت مشروط از زندان تبریز آزاد شد.

یک منبع نزدیک به این شهروند در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “با این که از مدت‌ها قبل با درخواست آزادی مشروط آقای فرخی موافقت شده بود اما مسئولان زندان عمدا در آزادی ایشان تعلل کرده تا مدت زمان حبس وی از یک سوم بیشتر شود و نهایتا او روز پنج‌شنبه ۵ مهرماه از زندان تبریز آزاد شد”.

آقای فرخی  روز شنبه ۱۶ تیرماه ۱۳۹۷، برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان تبریز منتقل شده بودند.

لازم به یادآوری است که رضا فرخی، فرزند فرامرز، پیش‌تر به همراه سه تن دیگر از معترضان بازداشت شده در تبریز به نام‌های “محمد امامی مایان علیا”، “صدیق علی بیگی زاهد”  و “امیر ستاری روف” در تاریخ ۱۶ خردادماه ۹۷ در شعبه دو دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی احرار به اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی” مجموعا به ۲۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. احکام صادره در شعبه سوم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی عیناً تائید شد.

این افراد به علت حضور در تجمعات دی‌ماه سال گذشته در تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۶ توسط مأموران امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و بعد از یک روز به دادسرای تبریز منتقل شدند و پس از آن به بند قرنطینه زندان تبریز محبوس شده بودند و پس از گذشت ۲۵ روز به طور موقت هر یک با قرار وثیقه صد میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه  آزاد شدند.

پیشتر یک منبع نزدیک به این شهروندان در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “این افراد یک روز در اداره اطلاعات مورد بازجویی همراه با توهین و ضرب و شتم قرار گرفتند؛ آقای فرخی به دلیل دادن فراخوان شرکت در تجمعات اعتراضی در فضای مجازی و حضور در محل اعتراضات دی‌ماه در میدان ساعت تبریز بازداشت شده بود”.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.