تداوم اعتصاب غذای هجده درویش گنابادی زندانی در سایه بی‌توجی مسئولان

هجده تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ که به دنبال ضرب و شتم دراویش توسط گارد زندان در تاریخ ۷ شهریورماه دست به اعتصاب غذا زده بودند، با گذشت نزدیک به یک ماه همچنان در اعتصاب به سر می‌برند. فرزادی، رییس زندان تهران بزرگ در واکنش به اظهار نگرانی برخی زندانیان از وضعیت جسمی نامناسب دراویش اعتصابی گفته است که “مرد که مرد، یک زباله کمتر!”

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مجذوبان نور، در حالی که درویشان زندانی در اعتصاب غذا در زندان تهران بزرگ (فشافویه) با سرگیجه و افت فشار ناشی از اعتصاب غذا در آستانه خطرهای جسمی هستند فرزادی رئیس زندان در واکنش به اظهار نگرانی برخی زندانیان از وخامت حال اعتصاب‌کنندگان گفته است: «مُرد که مُرد! یک زباله کمتر».

در میان درویشانی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند حال جسمی مجتبی بیرانوند نامناسب گزارش شده است. این درویش زندانی پیش‌تر به دلیل ضعف جسمی شدید ناشی از اعتصاب غذا به بهداری منتقل شده بود اما با بیان این که خواسته‌اش از اعتصاب غذا باید تأمین شود از دریافت سرم خودداری کرده بود.

عباس دهقان دیگر درویش اعتصاب‌غذاکرده در زندان فشافویه نیز به دلیل این که تنها یک کلیه در بدن دارد با عوارض ناشی از اعتصاب غذا دست و پنجه نرم می‌کند.

لازم به یادآوری است، صبح روز چهارشنبه ۷ شهریورماه نیروهای گارد زندان تهران بزرگ به درویشان متحصن در تیپ ۳ حمله‌ور شده و آنان را با شوکر و باتوم مورد ضرب و شتم شدید قرار داده‌اند.

ساعاتی پس از این حمله و با پایان ضرب و شتم، تمامی دراویش محبوس در تیپ ۳ به سلول‌های انفرادی زندان منتقل شده و در پی این حادثه هجده تن از درویشان محبوس در تیپ ۴ زندان تهران بزرگ نیز که نسبت به حمله نیروهای گارد این زندان به درویشان متحصن در تیپ ۳ معترض بودند، به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

روز شنبه ۱۰ شهریورماه هرانا در گزارشی از اعتصاب غذای سه تن از این دراویش گنابادی به نام‌های “علی بلبلی“، “صالح‌الدین مرادی” و “محمدرضا درویشی” خبر داده بود. روز یکشنبه نیز وبسایت مجذوبان نور از اعتصاب غذای ۶ تن دیگر به نام‌های “عباس دهقان، علی‌ محمدشاهی، مجتبی بیرانوند، علی کریمی، جعفر احمدی، ابراهیم الله‌بخشی” خبر داد و روز دوشنبه نیز سه تن دیگر به نام‌های حیدر تیموری، مجید یاراحمدی و سعید سلطانپور به جمع این دراویش پیوستند. همچنین روز سه‌شنبه پنج تن دیگر از دراویش به نام‌های “بابک تقیان“، “احسان ملک‌محمدی“، “سخاوت سلیمی“، “رضا باوی” و “اکبر داداشی” و پس از آن “مجید رشیدی” به جمع این دراویش اعتصابی پیوستند.

این دراویش اعلام کردند که تا زمان رفع حصر از دکتر نورعلی تابنده (قطب دراویش گنابادی)، آزادی زنان درویش از زندان قرچک و تجمیع درویشان زندانی در یک بند از زندان تهران بزرگ به اعتصاب خود پایان نخواهند داد.

این دروایش زندانی همگی از بازداشت‌شدگان واقعه گلستان هفتم هستند.

گلستان هفتم به وقایعی گفته می‌شود که از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته با حضور پرتعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی آغاز شد، حضوری که با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند، این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد و صدها تن زخمی و بازداشت شدند؛ این در حالی بود که پیش‌تر در شامگاه چهارشنبه مورخ ۴ بهمن‌ماه نیز مأمورین امنیتی در اقدامى مشابه در همین مکان حضور یافتند که موجى از نگرانى‌ها در میان دراویش را رقم زده بود.

درحالی‌که مسئولان قضایی و انتظامی تعداد بازداشت‌شدگان را ۳۰۰ تن اعلام کرده بودند، کمیته پیگیری دراویش زندانی لیستی از مشخصات ۳۲۴ تن از بازداشت شدگان را منتشر کرد. این منبع تعداد بازداشتی‌ها را بسیار بیشتر از این رقم برآورد می‌کند.