عدم رسیدگی پزشکی به محمد داوری فعال مدنی در زندان یاسوج

محمد داوری، از فعالان مدنی ساکن یاسوج که پیش‌تر در تاریخ ۱۹ مردادماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شده بود، بر اثر ضربات وارده در زمان بازجویی دچار وقفه تنفسی و استفراغ خونی شده است؛ علیرغم این موضوع زندانی مذکور کماکان از دریافت خدمات پزشکی محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد داوری فعال مدنی ساکن شهر یاسوج که در تاریخ ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۷ از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از گذشت سه روز با قرار بازداشت دو ماهه به زندان مرکزی این شهر منتقل شده بود، بر اثر ضرب و شتم شدید در حین بازجویی دچار وقفه تنفسی و استفراغ خونی شده و علیرغم نیاز مبرم به دریافت خدمات درمانی از انتقال وی به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی جلوگیری شده است.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای داوری در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “آقای داوری در دوران بازجویی در اداره اطلاعات یاسوج مورد ضرب و شتم شدید در ناحیه شکم و قفسه سینه قرار گرفته و عصر روز دوشنبه ۲۹ مردادماه به دلیل وقفه تنفسی که در اثر تهوع شدید به وی دست داده، دچار استفراغ خونی شده است. ایشان تاکنون دو بار تقاضای رسیدگی پزشکی داده‌اند، با این حال از انتقال وی به درمانگاه زندان و اعزام به بیمارستانی خارج از زندان جلوگیری شده است. خانواده آقای داوری نسبت به وضعیت جسمی وی در زندان نگران هستند و علیرغم پیگیری‌ها و مراجعات مکرر به اداره اطلاعات و دادگستری یاسوج کماکان از دلایل بازداشت فرزندشان بی‌اطلاع هستند”.

محمد داوری صبح روز جمعه ۱۹ مرداد در منزل پدری خود، توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شهر یاسوج بازداشت و پس از گذشت سه روز، ظهر روز دوشنبه ۲۲ مرداد با قرار بازداشت موقت دو ماهه به زندان یاسوج منتقل شد. ماموران در هنگام بازداشت آقای داوری اقدام به ضبط برخی وسایل شخصی وی ازجمله تلفن همراه، لب‌تاپ و یادداشت‌های وی کرده‌اند”.

 

لازم به ذکر است که محمد داوری پیش از این نیز در جریان اعتراضات سال گذشته موسوم به اعتراضات دی ماه، در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ پس از احضار به دفتر اداره اطلاعات سپاه پاسداران توسط این نیروها بازداشت و در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ پس از گذشت ۱۰ روز با قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی و قرار کفالت از زندان آزاد شد.

پیش‌تر ماموران اطلاعات سپاه یاسوج به خانواده‌ی وی گفته بودند که این فعال مدنی به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشویش اذهان عمومی” بازداشت شده است.

محمد داوری، ۲۶ ساله، متولد دهدشت، ساکن یاسوج، دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی است و پیش از این نیز در زمان درگذشت هاشمی رفسنجانی به دلیل پایین کشیدن بنر وی از سطح شهر یاسوج بازداشت و پس از گذشت ۱۰ روز با قید وثیقه آزاد شده بود.