دو کولبر دیگر توسط نیروهای مرزبانی سردشت زخمی شدند

نیروهای مرزبانی جم، جمعی از کولبران را در مرز بیوران سردشت بە رگبار بستند و در پی آن دست‌کم دو تن از این افراد زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، شامگاه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷، جمعی از کولبران در نقطه‌ی صفر مرزی بیوران سردشت از سوی نیروهای مرزبانی بدون اخطار قبلی به رگبار بسته شدند که جراحت دو تن را در پی داشت.

در این حادثه دست‌کم دو کولبر بە نامهای «ریبوار خضرپور» از اهالی روستای میرشیخ‌حیدر و «محمد حمزه‌پور» زخمی شدند. وضعیت ریبوار خضرپور وخیم گزارش شده و جهت رسیدگی پزشکی به مراکز درمانی سردشت منتقل شده است‌.

کولبران، افرادی از خانواده‌های زیر خط فقر هستند که در نتیجه‌ی فقدان فرصتهای شغلی در مناطق مرزی به این شغل کاذب روی می‌آورند که سالانه دهها تن از آنها در اثر شلیک نیروهای مرزبانی و یا در مواجهه با مخاطرات طبیعی کشته و یا زخمی می‌شوند.

شهرستان سردشت یکی از شهرستان‌های مرزی و کردنشین استان آذربایجان غربی است.

بر اساس گزارش سالیانه منتشر شده مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در طول سال ۱۳۹۶، گزارش قتل ۴۶ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۵۸ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی ثبت شده که عمدتا این تلفات انسانی در مناطق کردنشین گزارش شده است.

بر اساس این آمار، در کنار افرادی که هویت آنان به عنوان کولبر روشن شده، ۲۲۴ شهروند هدف تیراندازی نیروهای انتظامی و مرزبانی قرار گرفتند.