بیش از یکصد معلم از وضعیت سلامتی محمد حبیبی در زندان ابراز نگرانی کردند

نمایندگان بیش از یکصد تن از فارغ التحصیلان معلم دانشگاه شهید رجایی با آقای عبدی مشاور وزیر اموزش و پرورش در امور تشکل ها روز بیست و پنجم تیرماه، دیدار کردند و نامه ی معلمان را در دفاع از محمد حبیبی به وب تسلیم کردند. در این نامه آمده است که ” افراد امضا کننده به شدت نگران سلامتی وی بوده و درخواست دارند حسب اتهام وارده به اقای حبیبی هر چه زودتر ایشان به زندان اوین انتقال یابد. در این راستا وزارتخانه تا جایی که در توان دارد پیگیر باشد و مراتب پیگیری خودش را نیز به اطلاع معلمین پیگیر یا خانواده اقای حبیبی. برساند”. گفتنی است که محمد حبیبی، فعال صنفی و عضو هیئت مدیر کانون معلمان استان تهران اکنون در زندان تهران بزرگ محبوس است و اخیرا طی حکم کارگزینی حقوق ماهیانه ایشان نیز قطع شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد حبیبی، فعال صنفی و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران که در جریان تجمع معلمان مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران همراه با ضرب و شتم بازداشت و به زندان تهران بزرگ منتقل شده بود، پس از گذشت بیش از دو ماه همچنان در در تیپ ۴ این زندان نگهداری می‌شود. اخیرا طی حکم کارگزینی حقوق ماهیانه این معلم زندانی نیز قطع شده است.

روز بیست و پنجم تیرماه ۱۳۹۷، آقایان مهدی صمدیان، مهدی زارع، حمید جعفری و محمود مژدهی به نمایندگی بیش از یکصد تن از فارغ التحصیلان معلم دانشگاه شهید رجایی با آقای عبدی مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل ها دیدار کردند و نامه تهیه شده ۱۱۵ معلم در دفاع از محمد حبیبی دوست و همکار فرهنگی را تسلیم وی کردند.

مهم ترین مسایلی که در این جلسه عنوان شد عبارت است از:

۱ – محمد حبیبی دوست، معلم، هم دانشگاهی و همکار همه امضا کنندگان نامه بوده و فردی متعهد؛ صادق، زحمتکش و تلاشگر در راستای اهداف صنفی معلمین بوده و در تمام مدت فعالیتش در چارچوب کانون صنفی معلمین عمل می کرده است.

۲ – افراد امضا کننده به شدت نگران سلامتی وی بوده و درخواست دارند حسب اتهام وارده به اقای حبیبی هر چه زودتر ایشان به زندان اوین انتقال یابد. در این راستا وزارتخانه تا جایی که در توان دارد پیگیر باشد و مراتب پیگیری خودش را نیز به اطلاع معلمین پیگیر یا خانواده اقای حبیبی. برساند.

۳ – کلیه فعالیت های اقای محمد حبیبی حول و حوش معیشت معلمین، دفاع از اموزش رایگان طبق اصل ۳۰ و نیز اموزش کیفی بوده است. بنابراین نقش حمایتی بدنه معلمین از یک سو و نقش پیگیری و حمایت وزارت اموزش و پرورش از اقای حبیبی از سویی دیگر بایستی پر رنگ و مطالبه گرایانه باشد. اقای حبیبی فعالیتی سوای منافع فردی خود را دنبال کرده و لذا به احترام تلاش در جهت تحقق منافع گروهی و شان معلمی ، حقوق انسانی و شهروندی و معلمی ایشان باید حفظ گردد.

لازم به ذکر است روز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه حسین تاج وکیل فعالان صنفی معلمان گفت که مجدداً درخواست آزادی مشروط و مرخصی درمانی اسماعیل عبدی را به دادستانی تحویل داده‌ایم، آقای تاج در مورد محمد حبیبی نیز اظهار کرد “دادگاه محمد حبیبی (دیگر عضو کانون صنفی معلمان تهران) اول مرداد ماه برگزار می‌شود”.

هرانا پیشتر گزارش کرده بود، محمد حبیبی پس از گذشت حدود دو ماه همچنان در زندان تهران بزرگ نگهداری می‌شود. آقای حبیبی طی این مدت دچار تنگی نفس و تپش قلب شدید بوده و مشکوک به ابتلا به عفونت ریه شده اما همچنان از دریافت خدمات پزشکی لازم و اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

اتهامات آقای حبیبی “تبلیغ علیه نظام به دلیل یادداشت‌هایشان در کانال کانون صنفی معلمان”، “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات صنفی” و “اجتماع و تبانی به دلیل عضویت در کانون صنفی معلمان” عنوان شده است.

مورخ ۴ تیرماه نامه‌ای با امضای ۶۵۰۰ معلم و فعال مدنی مبنی بر درخواست آزادی محمد حبیبی به مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد.

لازم به یادآوری است روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ پیرو فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، بسیاری از معلمان بازنشسته و شاغل در شهرهای مختلف ایران اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. در تهران تعدادی از تجمع‌کنندگان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. چند روز پس از تجمع مورد اشاره، در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ماه، تمامی بازداشت شدگان این تجمع به غیر از محمد حبیبی با تودیع قرار کفالت از زندان اوین آزاد شدند؛ اکنون پس از گذشت ۵۷ روز آقای حبیبی همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

لازم به اشاره است، محمد حبیبی فعال صنفی و عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران پیش‌تر نیز در تاریخ ۱۲ اسفندماه سال گذشته، توسط نیروهای امنیتی در محل کار خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود و پس از گذشت ۴۴ روز مورخ ۲۶ فروردین ۹۷ با تودیع وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد.