تعدیل و معوقات مزدی کارگران در ۲ واحد صنفی/ بیکار شدن ۲۵ هزار کشاورز به علت خشک شدن زاینده‌رود

کارگران شاغل در پیمانکاری فنی و برق رجا از تعدیل یازده تن از همکارانشان خبردادند، همچنین بیش از ۵۰ نفر از رانندگان استیجاری که با خودروی خود در اجاره مجتمع نیشکر هفت تپه هستند، هفت ماه مزد معوقه طلبکارند. بنابرخبری دیگر، استاندار اصفهان از بیکار شدن ۲۵ هزار کشاورز اصفهانی به علت خشک شدن زاینده‌رود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، مورخ ۲۵ تیر ۱۳۹۷، جمعی از کارگران پیمانکاری فنی و برق رجا در تماس صوتی، از عدم تمدید قراردادهای شغلی همکاران خود انتقاد کردند.

این کارگران می‌گویند: “قرارداد یازده نفر از همکاران ما در تیرماه تمدید نشده و ما نگران آینده شغلی و خانوادگی آنها هستیم”.

کارگران می‌گویند: “حدس می‌زنیم این اتفاق به برگزاری آزمون پایش توسط شرکت حمل و نقل ریلی رجا مربوط باشد”.

مدیران شرکت سفیر صداقت (شرکت پیمانکار) ضمن تایید این اتفاق در ارتباط با دلایل آن می‌گویند: “در لیستی که شرکت رجا ارائه کرده، این افراد واجد امتیاز مورد نیاز معرفی شده‌اند و لذا ما نمی‌توانیم با آنها قرارداد ببندیم”.

به گفته مدیران سفیر صداقت، تعدیلی‌ها رد آزمون پایش نتواسته‌اند حد نصاب موردنظر را به دست بیاورند.

آنها تاکید کردند: “ما به عنوان شرکت پیمانکاری به هیچ وجه نمی‌توانیم خلاف مقررات و ضوابط کارفرمای مادر (شرکت رجا) عمل کنیم”.

رانندگان استیجاری هفت‌تپه، هفت ماه مزد دریافت نکرده‌اند

به گزارش ایلنا، مورخ ۲۵ تیر ۱۳۹۷، بیش از ۵۰ نفر از رانندگان استیجاری که با خودروی خود در اجاره مجتمع نیشکر هفت تپه هستند، هفت ماه مزد معوقه طلبکارند.

یکی از رانندگان استیجاری مجتمع نیشکر هفت تپه در این خصوص گفت: “برخی رانندگان استیجاری که در مجتمع نیشکر هفت تپه مشغول به کار هستند، هفت ماه مزد معوقه طلبکارند”.

وی گفت: “بیش از ۵۰ راننده وانت‌بار، مینی‌بوس، اتوبوس، تریلی و لودر که مسئولیت جابجایی ‌حمل بار و کارگران را در بین مزارع کشاورزی برعهده دارند، هفت ماه مزد معوقه طلبکارند”.

او با بیان اینکه قرارداد این خودروها از تیرماه هر سال تا ۳۰ خرداد ماه سال آینده به مدت یکسال تمدید می‌شود، افزود: “هنوز کارفرما هفت ماه از مطالبات مزدی قرارداد سال گذشته را با کارگران تسویه حساب نکرده است”.

وی در پیگیری مطالبات خود و همکارانش گفت: “هفته گذشته یک روز فقط رانند‌ه‌های وانت‌های استجاری با خاموش کردن خودروها دست به اعتصاب زدند که در نتیجه آن ارفرما حدود دو میلیون تومان به حساب هریک از آنها واریز کرد”.

وی با بیان اینکه طبق قرارداد؛ مدیریت شرکت باید هر ماه اجاره بهای خودروها را پرداخت کند، افزود: “راننده‌های این خودروها فاقد دستمزد هستند و آنچه کارفرما پرداخت می‌کند فقط اجاره ‌بهای خودروهاست که آنهم با تاخیر و به صورت حداقلی پرداخت می‌شود”.

این کارگر در توضیح چرایی اقدام اعتراضی هفته گذشته خود و سایر همکارانش گفت: “رانندگان معترض حتی پول بنزین مورد نیازبرای روشن کردن ماشین‌های خود را ندارند و تا امروز با قرض گرفتن به کار خود ادامه داده‌اند”.

در این زمینه مدیریت مجتمع نیشکر هفت تپه گفت که راننده‌های خودروهای استیجاری مطالبات برحقی دارند که به محض تامین منابع مالی پرداخت می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر اسامی رانندگان خودروهای استجاری در لیست پرداختی‌ها قرار دارد.

بیکار شدن ۲۵ هزار کشاورز به علت خشک شدن زاینده‌رود

به گزارش ایلنا، مورخ ۲۵ تیر ۱۳۹۷، استاندار اصفهان گفت: “با خشک شدن زاینده‌رود و عدم امکان کشاورزی در شرق اصفهان ۲۵ هزار سرپرست خانوار بیکار شده‌اند با این وجود در راستای اجرای این طرح اشتغال پایدار و جایگزین ، عده‌ای برای حفظ منافع شخصی ناامنی ایجاد می‌کنند”.

محسن مهرعلیزاده اظهارداشت: “امروز در جنگ اقتصادی قرار گرفته ایم که آسان‌تر از جنگ گذشته نیست و در این راستا باید مدیران بخشهای مختلف اقتصادی و مدیران عامل بانک ها دستورات لازم را برای جلوگیری از مشکلات اتخاذ نمایند”.

دکتر محسن مهرعلیزاده در مراسم نکوداشت روز ملی صنعت که با حضور معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت برگزار شد به شرایط خاص اقتصادی امروز کشور اشاره کرد و افزود: “فعالان بخش صنعت از روز اول با مشکلات زیادی روبه رو بوده‌اند و امروز نیز مشکلاتی وجود دارد ولی مردان سخت برای روزهای سخت هستند”.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص تأمین آب مورد نیاز تاکید کرد: “برای حفظ باغ‌ها در فلاورجان مبارکه، اصفهان و … چاه‌هایی حفر شده، اما در همین مدت تانکر از ۶۵ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است”.

وی افزود: “اگر بنا بر بی‌قانونی باشد برخورد می‌کنیم و تا هفته آینده برخوردهای قانونی لازم صورت خواهد گرفت”.

استاندار اصفهان با اشاره به اجرای طرح اشتغال پایدار در منطقه شرق اظهارداشت: “با اجرای این طرح ۱۴ هزار اشتغال ایجاد خواهد شد”.

وی یادآور شد: “با خشک شدن زاینده‌رود و عدم امکان کشاورزی در شرق اصفهان ۲۵ هزار سرپرست خانوار بیکار شده‌اند ولی با این وجود در راستای اجرای این طرح اشتغال پایدار و جایگزین ، عده‌ای برای حفظ منافع شخصی ناامنی ایجاد می‌کنند”.

محسن مهرعلیزاده خاطر نشان کرد: “به فرماندار دستور داده به هر شکلی طرح اشتغال پایدار را اجرایی نماید و در این راستا به هیچکس اجازه نمی‌دهیم که ناامنی برای سرمایه‌گذار به وجود آورد”.

مهرعلیزاده به تمدید نشدن دفترچه‌های بیمه کارگران به دلیل معوقات اشاره کرد و افزود: “اگر در این خصوص مشکل قانونی وجود دارد باید برطرف شود و در صورتی که مدیر تأمین اجتماعی نمی تواند جوابگوی این مسائل باشد باید سرپرستی برای این اداره مشخص شود”.