ایرج توبه‌ایها، فعال صنفی معلمان آزاد شد

ایرج توبه‌ایها (نجف آبادی) فعال صنفی معلمان استان اصفهان که در تاریخ ۲۱ خردادماه به بهانه “برگزاری جلسات غیرقانونی و شرکت در تجمع ۲۰ اردیبهشت فرهنگیان کشور” توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان نجف آباد در محل کار خود بازداشت شده بود، روز دوشنبه با تودیع قرار آزاد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایرج توبه‌ایها (نجف آبادی) فعال صنفی معلمان استان اصفهان که در تاریخ ۲۱ خردادماه در اصفهان بازداشت شده بود، روز دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ پس از گذشت یک ماه آزاد شد.

این فعال صنفی به دلیل برگزاری “جلسات غیرقانونی” و شرکت در تجمع ۲۰ اردیبهشت فرهنگیان کشور توسط ماموران اداره اطلاعات شهرستان نجف آباد در محل کار خود بازداشت شده بود.

پیشتر یک منبع نزدیک به ایرج نجف آبادی به هرانا گفت: “شهرستان نجف آباد فاقد دادگاه انقلاب بوده و پرونده‌های امنیتی در شعب  دادگاه عمومی مورد بازپرسی اولیه قرار گرفته و سپس به اصفهان یا تهران ارجاع می‌شوند. آن چه در این میان قابل توجه است این که گویا پرونده توسط اداره اطلاعات شهرستان از قبل تشکیل و تکمیل شده و بدون بازجوئی به بازپرسی دادگاه ارجاع داده شده است، زیرا بازپرسی نیز فقط با ذکر اتهام در صدد تفهیم اتهامات بوده و همانجا قرار بازداشت صادر می‌شود.”

پس از مراجعه خانواده وی به دادگاه، ماموران اداره اطلاعات از ارتباط این فعال صنفی و خانواده اش ممانعت کرده و به آن‌ها گفته شد که اکنون قرار وثیقه برای وی مورد پذیرش نبوده و تا زمان مشخص شدن وضعیتشان در بازداشت موقت به سر خواهند برد.

لازم به ذکر است، ایرج توبه‌ایها به دلیل فعالیت‌های صنفی خود پرونده دیگری از سال گذشته به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشویش اذهان” دارد که با قید وثیقه آزاد شده اما پرونده کماکان مفتوح است.