چهاردهمین روز اعتصاب غذای محمود بهشتی لنگرودی، فعال صنفی معلمان در زندان / نامه اسماعیل عبدی

محمود بهشتی لنگرودی، فعال صنفی و سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران محبوس در زندان اوین که از روز دوشنبه ۱۱ تیرماه در اعتراض به نحوه برخورد قوه قضاییه و دادستانی با زندانیان صنفی و سیاسی دست به اعتصاب غذا زده است، صبح امروز در پی افت فشار و وخامت حالش به بهداری زندان منتقل شد اما از تزریق سرم امتناع نمود. آقای بهشتی در سایه‌ی بی‌توجهی مسئولان در طی این مدت دست‌کم ۶.۵ کیلوگرم کاهش وزن داشته است. همزمان اسماعیل عبدی دیگر معلم محبوس در زندان اوین با نوشتن نامه‌ای از آقای بهشتی خواست که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمود بهشتی لنگرودی، فعال صنفی و سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان استان تهران که از روز دوشنبه ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷ در اعتراض به نحوه برخورد قوه قضاییه و دادستانی با زندانیان صنفی و سیاسی دست به اعتصاب غذا زده است، در چهاردهمین روز اعتصاب غذای خود به بهداری زندان اوین منتقل شد.
یکی از نزدیکان این زندانی در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: “آقای بهشتی که در چهاردهمین روز اعتصاب غذا به سر می‌برد، صبح امروز در پی افت شدید فشار به بهداری اوین منتقل شد و پزشک زندان از وی خواست برای جلوگیری از افت فشار، تزریق سرم را بپذیرد اما آقای بهشتی امتناع نمودند. همچنین سه نفر از پزشکان تاکنون به وی به خاطر تبعات درد بین شکم و زیر قفسه سینه هشدار داده‌اند و خاطرنشان کرده‌اند به خاطر عمل خروج کیسه صفرا در گذشته و تبعات اعتصاب‌های قبلی و این اعتصاب، وی مشکوک به عفونت پانکراس است و برای تشخیص درخواست آزمایش و بررسی‌های جدی نموده‌اند و اعلام کرده‌اند که عفونت پانکراس ممکن است به مرگ منجر گردد اما تاکنون از سوی زندان اقدامی صورت نگرفته و دادیار ناظر بر زندان کمترین توجهی ننموده است. در این مدت آقای بهشتی دستکم ۶.۵ کیلو گرم کاهش وزن داشته است”.

همزمان با نامنسب تر شدن وضعیت محمود بهشتی، اسماعیل عبدی دیگر معلم زندانی محبوس در زندان اوین ضمن اعتراض به بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی دادیار ناظر بر زندان اوین، با نوشتن نامه‌ای سرگشاده از آقای بهشتی خواست که به اعتصاب غذای خود پایان دهد.
متن کامل این نامه به نقل از هرانا در ادامه می‌آید:

دوست و همکار و هم‌بندی عزیزم جناب آقای محمود بهشتی لنگرودی

حدود دو هفته است که در اعتراض به صدور احکام ناعادلانه در دادگاه‌های انقلاب برای فعالان صنفی و ضعف مفرط دادستانی در اجرای قوانین مربوط به حقوق زندانیان در اعتصاب غذا هستید.

این‌جانب از نزدیک شاهدم که با به خطر انداختن جان عزیزت پس از چندین بار اعتصاب غذا و عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا، تورم پانکراس، ضعف جسمانی، نوسانات فشار خون، درد در زیر قفسه سینه و سردردهای شدید میگرنی را تحمل می‌کنید و ریسک آسیب جدی در ناحیه کلیه و پانکراس را به جان خریده‌اید تا به عهد و میثاق عدالت‌خواهی خود عمل نمایید. میثاقی که سرچشمه آن در دل تشکل‌های صنفی معلمان ایران و رنج‌های زندان، اخراج، تبعید، انفصال، کسر حقوق و بازنشستگی اجباری فعالان صنفی است.

کنشگرانی که بدون ترس، سال‌ها برای رفع تبعیض و آموزش رایگان و برابر تلاش کرده‌اند و برای دفاع از حقوق خود، انجمن و اتحادیه صنفی تشکیل داده‌اند و با به چالش کشیدن دستگاه اجرایی و برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز، به فساد سیستماتیک و اختلاس دسترنج زحمت‌کشان اعتراض کرده و در این راه متحمل هزینه‌هایی گزاف شده‌اند.

این‌جانب ضمن محکوم کردن قوه قضاییه به عدم اجرای قانون و اعتراض به بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی دادیار ناظر بر زندان اوین و اعلام حمایت از خواسته‌های به‌حق و قانونی‌ات به دلیل نظریه پزشک مورد اعتماد درباره‌ی شروع علائم التهاب شدید پانکراس و خطرات جانی ناشی از آن برای جنابعالی و احتمال بروز فاجعه، خواهشمندم هرچه زودتر به اعتصاب غذای خود پایان داده و خانواده، دوستان و معلمان ایران را از این نگرانی خارج نمایی.

اسماعیل عبدی / زندان اوین، بند ۴ / ۲۴ تیرماه ۱۳۹۷
لازم به یاداوری است که در فروردین ماه سال جاری حکم محمود بهشتی لنگرودی، سخنگوی کانون صنفی معلمان که طی ۲ پرونده مجزا در دادگاه‌هایی به ریاست قضات دادگاه انقلاب “صلواتی و مقیسه” مجموعا به ۱۴ سال حبس محکوم شده بود، پس از پیگیری‌ها و پذیرش اِعمال ماده ۱۳۴ از طرف شعبه ۳۶ دادگاه انقلاب، ادغام و به ۵ سال حبس تبدیل شد.

این فعال صنفی طی دو پرونده جداگانه توسط قضات صلواتی و مقیسه به ترتیب به ۹ و ۵ سال حبس محکوم شده بود.

هرانا پیشتر گزارش کرده بود، وکیل آقای لنگرودی، درخواست ادغام مجازات دو فقره پرونده محکومیت قطعی خود را به مرجع قضایی تسلیم نمود که با آن موافقت نشد.

از آنجا که این معلم زندانی نزدیک به یک سوم دوران حبس خود را گذرانده است، در صورت پذیرش اعمال حق آزادی مشروط برای ایشان، امکان آزادی قریب‌الوقوع وی دور از انتظار نخواهد بود.

پیش‌تر در خردادماه سال جاری کانون صنفی معلمان استان تهران، ضمن اعتراض به روند برخورد با فعالان صنفی، خواستار برخورداری محمود بهشتی لنگرودی از قانون آزادی مشروط شده بود.

لازم به ذکر است که محمود بهشتی مورخ ۲۱ تیر ۱۳۹۷ با نگارش نامه‌ای سرگشاده از اعتصاب غذای خود خبر داد و گفت: “مسئولیت هر اتفاقی که در این مسیر متوجه من شود بر عهده مقامات امنیتی، قوه قضائیه به ویژه قاضی صادر‌‌کننده حکم و مقامات دادستانی می‌باشد”.